گالری

گالری

1 اردیبهشت 1403

16:28

mag.qpket logo
Search
Generic filters

1 اردیبهشت 1403

16:28

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
دتکتور دودی آدرس‌ پذیر چیست؟

دتکتور دودی آدرس‌ پذیر چیست؟

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

دتکتورهای دود وسایل ضروری هستند که جهت تشخیص دود (که یکی از نشانه‌های اصلی وجود آتش‌سوزی است)، در محیط‌های مسکونی، تجاری و صنعتی نصب می‌شوند. به‌عنوان اجزای ضروری سیستم‌های اعلام حریق، دتکتورهای دود با ارائه هشدار اولیه در مورد خطرات احتمالی آتش‌سوزی، نقش مهمی در حفاظت از جان و اموال ایفا می‌کنند. این دستگاه‌ها براساس تشخیص ذرات دود معلق در هوا کار می‌کنند و زنگ هشدار را برای هشدار به سرنشینان فعال می‌کنند و تخلیه سریع و دیگر اقدامات اطفا حریق را تسهیل می‌کنند.

دسترسی به اطلاعات در هر حوزه‌‏ای کلیدی ‎ترین مسأله در آسیب ‎شناسی و کشف راهکار مناسب برای مهار و رفع مشکل محسوب می‎ شود. این موضوع در حوزه مقابله با حریق نیز صدق می‎ کند. به این معنا که هر چه اطلاعات دقیق‎ تری از کیفیت و نحوه بروز حریق در اختیار آتش ‎نشانان باشد. مسلما فرآیند اطفای حریق، سریع‎ تر و موثرتر انجام خواهد شد. دتکتور دودی آدرس ‌پذیر به عنوان یکی از انواع آشکارسازهای اعلام حریق از جمله تجهیزات مورد استفاده در سیستم اعلام حریق است. که اطلاعات طبقه ‎بندی‎ گردیده ارزشمندی را برای مقابله با حریق در اختیارمان قرار می ‎دهد.

اهمیت دتکتور دودی آدرس پذیر

با انتخاب و خرید از میان انواع مختلف دتکتورهای دودی آدرس ‌پذیر ضمن آنکه منبع بروز دود و به تبع آن حریق را به سرعت تشخیص خواهید داد، از جان و دارایی‎ های خود و عزیزانتان در برابر خطرات احتمالی آتش محافظت خواهید کرد.

هنگام بروز حریق و آتش‎ سوزی تشخیص دقیق منشا آتش ‌سوزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ساختمان‏ های وسیع و چند اتاقه ‎ای را تصور کنید که در تمام قسمت ‌های آنها دتکتور دودی نصب گردیده باشد. در چنین شرایطی در صورت بروز حریق، اگر تمام دتکتورها همزمان پیام هشدار به کنترل پنل اعلام حریق مخابره کنند،‌ کار آتش ‌نشانان و نیروهای امدادرسان برای خدمت ‌رسانی بسیار دشوار خواهد شد. و لحظات ابتدایی مهار حریق که برای خاموش کردن آتش بسیار اهمیت دارد را نیز از دست خواهیم داد.

قابلیت آدرس ‌پذیری در دتکتورهای دودی آدرس ‌پذیر برای پاسخ به همین نیاز طراحی شده است. و کمک می‎ کند تا در ساختمان ‎های تجاری یا مکان‎ هایی که وسعت زیادی دارند،‌ تشخیص سریع ‌تر و مؤثرتری درباره منشأ بروز حریق در اختیار داشته باشیم.

دتکتور دود

ویژگی های دتکتور دودی آدرس پذیر

دتکتورهای دودی آدرس‌ پذیر هر کدام به مثابه یک کنترل پنل اعلام حریق کوچک و مجزا عمل می کنند. بدین ترتیب نحوه ‎چیدمان دتکتورهای دودی آدرس‌ پذیر در سیستم اعلام حریق به ‌گونه ‎ای است که امکان تشخیص سریع اینکه کدام دتکتور دودی، دقیقا در چه مکانی است، به صورت جداگانه وجود خواهد داشت.

این ویژگی به نیروهای امداد رسان کمک می‎ کند تا پس از تشخیص سریع محل بروز حریق، بدون از دست دادن دقایق حیاتی مورد نیاز برای اطفای حریق،‌ محل مورد نظر را اصطلاحا ایزوله و جداسازی کنند و در مهار و اطفای حریق موفق ‎تر عمل نمایند.

اطلاعات ارزشمندی که با نصب دتکتور دودی آدرس ‌پذیر و استفاده از این نوع خاص تجهیزات اعلام حریق در اختیار نیروهای آتشنشان قرار می ‌گیرد، به آنها کمک می‎ کند تا در زمان دریافت پیام‎ های هشدار از جانب سیستم، وقت خود را برای شناسایی محل اصلی آتش از دست ندهند و بلافاصله برای اطفای حریق در مکان وقوع و بروز آن اقدام کنند.

دتکتور دود

دتکتور دودی آدرس ‌پذیر و پرسش‌ های متداول

در ادامه به سوالات متداول درباره دتکتورهای دودی آدرس پذیر و پاسخ های آنها می پردازیم.

دتکتور دودی آدرس ‌پذیر چیست؟

دتکتور دودی آدرس‌ پذیر بخشی از سیستم اعلام حریق آدرس ‌پذیر است که در کنار تجهیزات مختلف دیگری به یک کنترل پنل مرکزی متصل می ‎شود. امکان شناسایی و تشخیص هر دتکتور هشداردهنده در یک سیستم اعلام حریق آدرس ‌پذیر بسیار آسان است.‌ چرا که در چنین سیستمی هر دتکتور نشانی و شماره ‎ای مخصوص به خود دارد.

 

سیستم‏ های آدرس ‎پذیر چگونه کار می ‎کنند؟

اطلاعات مربوط به بروز حریق در این نوع از سیستم ‏ها میان تجهیزات مختلف و کنترل پنل اعلام حریق، از طریق مدارهای الکتریکی جابجا می ‏‎شوند. امروزه به این مدارهای الکتریکی لوپ یا مدارهای مدور گفته می‎ شود. دتکتورهای دودی،‌ دتکتورهای حرارتی، آژیرهای اعلام حریق و شستی ‎های اعلام حریق از جمله تجهیزاتی ‌اند که در این مدارها به هم متصل می ‎شوند.

 

تفاوت سیستم‎ های اعلام حریق آدرس ‌پذیر و متعارف در چیست؟

سیستم اعلام حریق آدرس‌ پذیر این امکان را در اختیار کاربران قرار می ‎دهد تا به راحتی دتکتوری که اعلان هشدار ارسال می ‌کند را شناسایی کنید. اما سیستم‎ های اعلام حریق متعارف این امکان را ندارند. با این حال، هر دو سیستم اعلام حریق آدرس ‌پذیر و متعارفی به یک کنترل پنل اعلام حریق متصل می شوند.

 

دتکتور دودی متعارفی چه تفاوتی با دتکتور دودی آدرس پذیر دارد؟

دتکتورهای دودی متعارف یا متعارفی در سیستم‎ های متعارف اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرند. و به محض تشخیص دود به صورت خودکار و جداگانه هشدار اعلام حریق پخش می‎ کنند.

سیمکشی مدارهای سیستم اعلام حریق متعارفی به صورت موازی انجام می ‎شود.‌ بنابراین، هر کدام از تجهیزات ایمنی در سیستم اعلام حریق متعارف،‌ با سیمکشی جداگانه به کنترل پنل اعلام حریق متصل می ‎شود.

نمونه ای از مدار یک سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

معنای زون حریق در سیستم اعلام حریق چیست؟

به قسمت مشخصی در هر ساختمان زون حریق گفته می ‎شود. زون‌ های حریق هر ساختمان بر مبنای شرایط موجود در هر محل مشخص می‎ شود. به این معنا که بر اساس دیوارهای مقاوم و درهای مقاوم در برابر حریقی که در هر مکان وجود دارند،‌ در ساختمان مورد نظر زون بندی حریق انجام می‎ شود.

 

در هر زون حریق از چه تعدادی دتکتور دودی استفاده می ‏شود؟

امکان نصب تا 12 عدد دتکتور دودی در هر زون حریق وجود دارد. و علاوه بر این تعداد می ‎توان تا 6 عدد تجهیزات (مانند آیفون، چراغ روشنایی و یا زنگ) تأیید گردیده بر مبنای استاندارد NFPA 72 را در یک زون استفاده کرد.

 

سیستم اعلام حریق آدرس ‌پذیر یا متعارفی، کدام سیستم بهتری محسوب می ‎شود؟

شاید سیستم‎ های اعلام حریق متعارفی،‌ تجهیزات ایمنی ارزان ‎تری به نظر برسند. اما نصب این سیستم‎ ها به وقت و نیروی بیشتری نیاز دارد. و هنگام نصب سیستم‎ های متعارف در مقایسه با سیستم ‎های آدرس ‌پذیر به سیمکشی خیلی بیشتری نیاز خواهیم داشت.

 

علاوه بر این مورد،‌ سیستم‎ های اعلام حریق متعارفی، در مقایسه با سیستم‎ های آدرس ‌پذیر، ضریب خطای بالاتری دارند. که این مسأله در بلند مدت ممکن است چالش های متعددی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

در مقابل ممکن است سیستم ‌های اعلام حریق آدرس‎ پذیر قیمت بیشتری داشته باشند. اما هزینه نصب این سیستم ‎ها کمتر است.‌ این نوع تجهیزات اعلام حریق به سیمکشی کمتری نیاز دارند. و دست آخر هم ضریب خطای این قبیل سیستم ‎ها در مقایسه با همتای متعارفشان بسیار کمتر است.

 

کدام دتکتور بهتر است،‌ دتکتور دودی یونیزاسیون یا دتکتور دودی فتوالکتریک؟

دتکتورهای دودی فتوالکتریک در تشخیص آتش ‎سوزی ‎هایی مثل آتش سوزی تشک که به آرامی شعله ‎ور می‎ شوند، بهتر عمل می ‎کند. در صورتی که دتکتور دودی یونیزاسیون آتش ‌سوزی ‎هایی که به سرعت زبانه می ‎کشند را بهتر تشخیص می ‏دهد.

دتکتورهای دودی آدرس‌ پذیر هر کدام به مثابه یک کنترل پنل اعلام حریق کوچک و مجزا عمل می کنند.

چگونه بهترین دتکتور دودی آدرس پذیر را انتخاب کنیم؟

سامانه تخصصی کیوپیکت امکان انتخاب از میان طیف متنوعی از دتکتورهای دودی آدرس ‌پذیر را برای کاربران این سامانه فراهم می‌کند. برندهای شاخص دتکتور دود چون هانی‌ول، آپولو، اسر، زیمنس از جمله تولیداتی هستند که در دسته ‌بندی سیستم ‎های اعلام حریق سامانه کیوپیکت، دتکتورهای دودی آدرس ‌پذیر هر کدام از آنها برای استعلام قیمت و خرید در دسترس مخاطبان و کاربران وجود دارد.

علاوه بر دتکتورهای دودی آدرس‌ پذیر،‌ برندهای مختلف دتکتور دودی مکشی آدرس ‌پذیر و دتکتور حرارتی آدرس ‌پذیر نیز در سامانه تخصصی کیوپیکت در دسترس قرار دارند. تجهیزاتی که در تضمین امنیت هر مکانی در برابر حریق تأثیری غیر قابل انکار دارند.

 

منبع:

‌ jmac.com

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری