گالری

گالری

6 اردیبهشت 1403

20:51

mag.qpket logo
Search
Generic filters

6 اردیبهشت 1403

20:51

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
خرید دتکتور شعله و نکات کلیدی برای بهترین انتخاب

خرید دتکتور شعله و نکات کلیدی برای بهترین انتخاب

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

آتش سوزی و انفجار از خطرات رایج در بسیاری از صنایع به ویژه در صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی و پالایش است. انتشار غیرمنتظره مایعات و گازهای قابل اشتعال می تواند در صورت مخلوط شدن با هوا، گاهی اوقات به شدت مشتعل شود و منجر به آسیب و صدمه به افراد و اموال شود. دتکتورهای شعله می‌توانند ایمنی فرآیندهای مربوط به مواد قابل اشتعال را با اعلام حریق از طریق فعال ساختن آژیر هشدار افزایش دهند. از طرف دیگر به دلیل تنوع دتکتور شعله از لحاظ برند، نوع سنسور و عملکرد، خرید دتکتور شعله نیازمند اطلاعات تخصصی و همچنین آشنایی با برخی نکات کلیدی است. به همین دلیل در این مقاله از وبلاگ سامانه تخصصی کیوپیکت به نکات کلیدی خرید دتکتور شعله برای بهترین و مناسب ترین انتخاب می پردازیم.

چالش های انتخاب و خرید دتکتور شعله


برای خرید دتکتور شعله حتی در صنایع بزرگی چون نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه ها، کارکنان عملیات اغلب در مورد اینکه کدام نوع دتکتور را انتخاب کنند و آنها را برای بهترین پوشش در کجا قرار دهند، بحث می کنند. این سردرگمی تا حدی ناشی از طیف گسترده ای از مواد قابل اشتعال است که کارخانه ها و صنایع ممکن است از آن استفاده کنند.


یک زون فرآیند واحد ممکن است شامل چندین نوع مختلف از مواد قابل اشتعال باشد. علاوه بر این، توسعه فناوری‌های جدید مانند تصویربرداری شعله بصری و تشخیص الگو، در حالی که کارایی شناسایی را بهبود می‌بخشند، عدم اطمینان در مورد انتخاب و خرید انواع دتکتور شعله را ایجاد کرده است.
در این مقاله از وبلاگ کیوپیکت، معیارهای انتخاب و بررسی انواع دتکتورهایی که معمولا برای محافظت در برابر آتش سوزی صنعتی استفاده می شوند را بررسی می کنیم.


ملاحظات کلیدی


دتکتورهای شعله به تشعشعات ناشی از شعله واکنش نشان می دهند. بنابراین، اولین و شاید مهم ترین نکته در هنگام انتخاب و خرید دتکتور شعله این است که آنها بتوانند شعله های آتش را به طور دقیق و قابل اطمینان شناسایی کنند.دتکتور شعله باید متناسب با خطر خاص مورد نظر ما باشد. پاسخ ‌های طیفی دستگاه‌ ها باید با گسیل ‌های طیفی شعله ‌های قابل تشخیص مطابقت داشته باشد. بسیاری از سایت های صنعتی اغلب خطرات آتش سوزی ناشی از منابع حریق فرعی را در نظر نمی گیرند.

به عنوان مثال، دتکتورهای شعله در یک ساختمان کمپرسور گاز در برزیل نتوانستند یک آتش سوزی کوچک تولید شده توسط اتیلن گلیکول را تشخیص دهند. سیال از یک مبدل حرارتی به یک منیفولد در کمپرسور نشت کرده بود و در تماس با سطح داغ مشتعل گردیده بود. از آنجایی که شعله های اتیلن گلیکول نور مادون قرمز (IR) کمی تولید می کنند، دتکتورهای شعله IR نصب گردیده برای تشخیص شعله گاز طبیعی پوشش کافی برای محافظت در برابر آتش سوزی الکل ارائه نمی دهند. خوشبختانه پرسنل آتش سوزی را شناسایی و به سرعت آن را خاموش کردند.

انواع دتکتور شعله
انتخاب و خرید دتکتور شعله نیازمند در نظر گرفتن عوامل بسیاری است.


در انتخاب و خرید دتکتور شعله باید در نظر داشت که دتکتورهای شعله در قابلیت‌ ها باهم متفاوت هستند. هر نوع دتکتور شعله مزایا و محدودیت هایی دارد. هنگام انتخاب دتکتور شعله مناسب برای یک کاربرد خاص، باید چندین نوع متفاوت از متغیرهای عملکردی را در نظر بگیرید. در ادامه به توضیح این متغیرهای کلیدی در انتخاب و خرید دتکتور شعله می پردازیم.


اهمیت بازه سنجش (Detection Range) و طیف پاسخ دهی (Response Time) در انتخاب و خرید دتکتور شعله


درک حداکثر فاصله ای که دتکتور، شعله های آتش را تشخیص می دهد، بر اساس نوع سوخت، و مدت زمانی که دستگاه برای جمع آوری، پردازش و گزارش بازخورد برای انرژی تشعشعی مورد شناسایی طول می کشد، مهم است. پاسخ باید سریع – طبق استاندارد ایمنی تشخیص آتش سوزی EN 54-10 در عرض 30 ثانیه و دقیق باشد. پس برای دستیابی به بهترین انتخاب در خرید دتکتور شعله باید به دنبال پوشش وسیع در هر دستگاه، همراه با کمترین زمان برای تشخیص شعله باشید. از نظر فنی باید دتکتورهای شعله را در بالا و در لبه ها یا گوشه های اتاق ها قرار دهید.


مصونیت در برابر آلارم های ناخواسته


یک دتکتور شعله باید احتمال هشدارهای کاذب از منابع غیر آتش را کاهش دهد. یک رویداد هشدار نادرست ممکن است باعث خاموش شدن و تخلیه سیستم شود. و همچنین منجر به تحقیقات توسط شرکت یا مقامات محلی صاحب صلاحیت شوند. شروع مجدد یک فرآیند نصب، راه اندازی و تنظیم مجدد سیستم اعلام و اطفای حریق ممکن است ساعت ها یا ماه ها طول بکشد. به ویژه زمانی که الزامات نظارتی کیفیت، زیست محیطی و ایمنی فرآیند لحاظ  می شود.

علاوه بر این، هشدارهای کاذب منجر به اتلاف تلاش ‌های امدادگران اضطراری و خستگی کارگران می‌ شود، زیرا عملیات و فرایند کاری متوقف می شود. علاوه بر این، آنها متحمل هزینه هایی برای جایگزینی عوامل خاموش کننده از سیستم های اطفاء حریق و مواد از دست رفته در فرآیند می شوند.

آشکارساز شعله وایکینگ
مصونیت در برابر آلارم های کاذب، عامل مهمی در انتخاب دتکتور شعله است.

 

علاوم بر انتخاب و خرید دتکتور شعله مناسب، قرار دادن دتکتورها در مکان‌های مناسب‌ تر، کاهش تنظیمات حساسیت و افزایش تنظیمات تاخیر ممکن است هشدارهای کاذب را کاهش دهد. همچنین ممکن است دتکتور شعله را کج کنید تا جهت گیری بهتری برای رد هشدار کاذب داشته باشد.


اهمیت عامل میدان دید (Field of View) در خرید دتکتور شعله


بیشتر دتکتورهای شعله میدان دید افقی 90 تا 120 درجه دارند. میدان دید گسترده معمولا برای محافظت از ماژول های بسته مطلوب است. که در آن موانع ممکن است پوشش زون را در فواصل طولانی محدود کنند. به همین دلیل دتکتورها را باید در ارتفاع مناسب قرار دهید تا دید خوبی نسبت به ناحیه مورد نظر داشته باشند. لازم نیست ارتفاع سقف را به طور خاص در نظر بگیرید.


فاکتورهای محیطی در انتخاب دتکتور شعله


دتکتورهای شعله در کارخانه های فرآیندی باید در محدوده دمایی وسیعی کار کنند. برای دستگاه های نصبی در داخل محفظه های کمپرسور یا توربین باید محدودیت دمای محیط بالا را در نظر بگیرید. به‌ علاوه، در انتخاب و خرید دتکتور شعله باید توجه داشت که شعله‌ ها و انعکاس ‌های شعله ممکن است بر انواع خاصی از دتکتورهای شعله مانند دتکتور شعله مادون قرمز چند طیفی (Multispectral Infrared Flame Detectors) و دتکتور شعله ماوراء بنفش (UV/IR) تأثیر بگذارند. به ‌ویژه در هنگام انفجار برای دفع ایمن گازها یا مایعات قابل احتراق اضافی در یک کوره زباله سوز.


اهمیت قابلیت های ارتباطی


نقش دتکتورهای شعله، ارائه پاسخ های مناسب مانند اقدامات کنترل خودکار و آلارم است. این بستگی به ارتباط موثر خروجی هایی مانند سیگنال های آنالوگ 4-20 میلی آمپر یا تماس های رله برای هشدار از راه دور یا آشکارسازی خطا دارد. پروتکل های ارتباطی دو طرفه مانند HART می توانند اطلاعات مربوط به پارامترها، پیکربندی دستگاه و تشخیص دستگاه را در اختیار سیستم های کنترل مرکزی یا نظارت قرار دهند.

علاوه بر در نظر گرفتن متغیرهای عملکرد در انتخاب و خرید دتکتور شعله باید بررسی کنید که دتکتورهای شعله برای استفاده در مناطق خطرناک یا طبقه ‌بندی ‌گردیده و برای محیط ‌های خاصی که در آن کار می ‌کنند فهرست شده یا تأیید شده ‌باشند. صدور گواهینامه تحت استانداردهای عملکرد نظارتی مانند FM 3260 ، EN 54-10 و ULC/ORD-C386 نیز تناسب محصول را تأیید می کند. زیرا این هنجارها سیستم های تشخیص را به مجموعه ای از آزمایش های تکرارپذیر برای تأیید عملکرد آنها ملزم می کنند.


اهمیت فناوری های تشخیص در خرید دتکتور شعله


اکنون به انواع مختلف ابزارهای موجود، کاربرد و محدودیت ‌های آنها و همچنین عواملی که در انتخاب و خرید دتکتور شعله باید لحاظ شوند، نگاهی بیندازیم.

انواع دتکتورهای شعله بر حسب نوع سنسور
انواع دتکتور شعله بر اساس نوع سنسور


دتکتورهای شعله مادون قرمز IR (Infrared Flame Detectors)


این دتکتورها کاربرد گسترده ای در کارخانه های فرآیند پیدا می کنند. آنها محبوب هستند زیرا طول موج های نشر ثابت شعله در طیف IR را می توان از اکثر منابع غیر شعله جدا کرد و در حوزه های مختلف تجزیه و تحلیل کرد.

دتکتورهای شعله IR مادون قرمز می توانند شعله های هیدروکربن یا هیدروژن را تشخیص دهند.

پیکربندی ‌های هیدروکربنی، مناسب تأسیساتی هستند که گاز یا مایعات هیدروکربنی را پردازش می‌کنند. اما برای تشخیص شعله‌های هیدروژن یا شعله‌های سایر مواد معدنی کاملا نامناسب هستند.

در خرید دتکتور شعله باید در نظر داشت که تشعشعات مدوله شده از سطوح داغ، گازهای داغ خروجی، نور خورشید، نور ناشی از شراره ها، و بازتاب های خورشیدی و شعله ور می توانند بر برخی دتکتورهای شعله IR تأثیر بگذارند. وجود این منابع حساسیت واکنش شعله را کاهش می دهد و ممکن است باعث ایجاد آلارم های کاذب شود. در صورتی که تشعشعات شعله ور چه مستقیم و چه انعکاسی قابل مشاهده است از دتکتورهای شعله IR استفاده نکنید.


دتکتورهای شعله مادون قرمز چند طیفی (Multispectral IR Flame Detectors)


دتکتورهای شعله مادون قرمز چندطیفی برای بسیاری از مصارف، از جمله مخازن نفت خام، تأسیسات ذخیره سازی دیزل و ساختمان های کمپرسور گاز محصور توصیه می شوند. آنها متنوع ترین نوع دتکتورهای موجود هستند و دارای طولانی ترین بازه تشخیص و همچنین ایمنی قوی هشدار نادرست هستند.

دتکتور شعله مادون قرمز چند طیفی
دتکتورهای شعله مادون قرمز چند طیفی (Multispectral IR Flame Detectors) دارای طولانی ترین بازه تشخیص و همچنین ایمنی قوی هشدار نادرست هستند.

این دتکتورها به دلیل تعداد زیاد حسگرهایشان می توانند شعله های آتش را کاملا مشخص کنند. آنها به جای تکیه بر یک گستره طیفی، از چندین گستره طیفی برای تعیین حضور شعله استفاده می کنند. در نتیجه، وقتی فقط یک گستره طیفی شعله را نشان می‌دهد، ابزار آلارم کاذب تولید نمی ‌کنند. علاوه بر این، برخی از حسگرها – به نام حسگرهای ایمنی – وجود منابع هشدار نادرست را کنترل می کنند.

انتخاب و خرید دتکتور شعله ماوراء بنفش UV (UV Flame Detector)


برای انتخاب و خرید دتکتور شعله UV باید در نظر داشت که این نوع دتکتورها مناسب تأسیساتی هستند که تنها منابع سوخت در آنها هیدروژن و گاز هیدروکربن است. از آنجایی که دود نور ماوراء بنفش را به مراتب بیشتر از مادون قرمز پراکنده می کند، بهتر است دتکتورهای UV را بسیار زیر سطح سقف قرار دهید. زیرا ممکن است دود تولیدی توسط رنگ، کابل ها یا روغن ها در سقف ها جمع شود.

ملاحظات کاربری

برای جلوگیری از آلارم های کاذب، دتکتورهای UV را در حین جوشکاری، رادیوگرافی و کار با شعله داغ مهار کنید. درست مانند دتکتورهای شعله IR، از دتکتورهای شعله UV در زون هایی که می توانید تشعشعات شعله ور مستقیم یا منعکس شده را مشاهده کنید، استفاده نکنید.

دتکتورهای UV برای تشخیص آتش سوزی مایع هیدروکربنی یا آتش سوزی در فضاهای پر ازدحام نامناسب هستند. آتش های با منبع مایع، تشعشع UV کمی تولید می کنند و دود متراکم ناشی از این آتش سوزی ها تا حد زیادی پوشش تشخیص را کاهش می دهد.

دتکتور شعله uv
دتکتورهای شعله UV مناسب تأسیساتی هستند که تنها منابع سوخت در آنها هیدروژن و گاز هیدروکربن است.

علاوه بر این، از آنجایی که نور UV در پایه شعله باز شایع است، دستگاه ها ممکن است به راحتی آتش سوزی را در فضاهای شلوغ که مسیر دید را به پایه آتش مسدود می کنند، تشخیص ندهند.

مسئله دیگر برای انتخاب و خرید دتکتور شعله UV وجود روغن یا گرد و غبار است. رسوب فیلم روغن یا گرد و غبار روی شیشه های دتکتور می تواند حساسیت پاسخ شعله را به شدت کاهش دهد. بنابراین از این دستگاه ها برای نظارت بر محیط هایی که حاوی قطرات روغن معلق در هوا یا گرد و غبار هستند استفاده نکنید. دتکتورهای UV هنگام تشخیص شعله های تمیز (به عنوان مثال، شعله های گاز طبیعی، اتان خالص یا بوتان) بهترین عملکرد را دارند.


دتکتورهای شعله UV/IR (UV/IR flame detectors)


این دتکتورها ویژگی ‌های UV و IR را برای کاربردهای کلی هیدروکربن یا سوخت هیدروژنی ترکیب می‌کنند. آنها فقط در صورت تشخیص شعله در هر دو باند سیگنال هشدار تولید می کنند.

دتکتورهای شعله UV/IR به بهترین وجه برای شعله های تمیز مناسب هستند. زیرا منابع نوری کمی در هر دو ناحیه طیفی به اندازه شعله های تمیز به شدت ساطع می کنند. چنین شعله هایی برد تشخیص کوتاه تری نسبت به آتش سوزی از سوخت مایع (مثلا اتانول) دارند.

 

خرید دتکتور شعله مدار بسته تلویزیون (CCTV) (Closed-Circuit-Television Flame Detectors)


این دستگاه ها تصاویر ویدئویی را پردازش و ویژگی های شعله را آنالیز می کنند. آنها به بهترین وجه برای مناطق بسیار خطرناک و معمولا بدون مراقبت مناسب هستند. جایی که مداخله دستی می تواند زمان زیادی طول بکشد و پیشگیری از تلفات را دشوارتر می کند.

از آنجایی که دتکتورهای دوربین مداربسته یک سیگنال ویدئویی را به اتاق کنترل منتقل می کنند، می توانند امکان ارزیابی سریع وضعیت کلی را در صورت اعلام حریق فراهم کنند و وجود و بزرگی آتش را تأیید نمایند. برخی از دتکتورهای شعله دوربین مداربسته می ‌توانند بخش‌ هایی از میدان دید خود را نادیده بگیرند. این ویژگی برای نظارت بر مناطقی که در معرض نور مستقیم شعله ‌ها یا بازتاب ‌های شعله ‌ور هستند. مانند نواحی فرآیند بالای عرشه در سکوهای دریایی مفید است.

دتکتور شعله مدار بسته CCTV
دتکتور شعله مدار بسته CCTV برای نظارت بر مناطقی که در معرض نور مستقیم شعله ‌ها یا بازتاب ‌های شعله ‌ور هستند، مانند نواحی فرآیند بالای عرشه در سکوهای دریایی مفید است.

 

در انتخاب و خرید دتکتور شعله دقت نمایید که هنگامی که نگران شعله های نامرئی یا تقریبا نامرئی مانند آتش سوزی های هیدروژن و الکل هستید، از دتکتورهای دوربین مداربسته استفاده نکنید.

در چه شرایطی خرید دتکتور شعله مناسب نیست؟


به خاطر داشته باشید که دتکتور شعله همیشه بهترین انتخاب برای تشخیص حریق نیست. به عنوان مثال، دتکتورهای شعله ممکن است به دلیل سطوح بالای ازدحام، تداخل فعالیت‌های شعله ‌ور یا شرایط محیطی در حفاظت از زون ها، کاملا مؤثر نباشند. در چنین مواردی، روش‌ های دیگری مانند دتکتورهای گرما و دتکتور دودی و سیستم‌های تشخیص پنوماتیک ممکن است کارایی بهتری داشته باشند.

همچنین، همیشه به یاد داشته باشید که دتکتورهای شعله در وهله اول نیاز به لحاظ راه‌ هایی برای جلوگیری از آتش ‌سوزی را نفی نمی‌ کنند. شناسایی پادمان های کافی با استفاده از استانداردهای مهندسی و روش های ارزیابی خطرات فرآیند مانند درخت رویداد و تجزیه و تحلیل لایه حفاظت برای این منظور ضروری است.

 

نکات نهایی انتخاب و خرید دتکتور شعله


عملکرد موفقیت آمیز سیستم های تشخیص حریق به شناسایی زودهنگام و قابل اعتماد آتش بستگی دارد. کلید این امر، انتخاب دقیق دتکتورهای شعله در زون فرآیند است. پس انتخاب و خرید دتکتور شعله را بر اساس تجزیه و تحلیل ویژگی های آتش سوزی های احتمالی، علل آنها و محیط انجام دهید.

دتکتورهای شعله UV پاسخ سریع و حساسیت خوبی را ارائه می دهند. در حالی که دتکتورهای های UV/IR و دتکتورهای چند طیفی IR ایمنی هشدار نادرست را نسبت به مدل های UV افزایش می دهند و با سرعت پاسخ متوسط کار می کنند.
دتکتورهای IR چند طیفی بیشترین پوشش زون حریق را به ازای هر دستگاه از هر نوع دتکتور ارائه می‌کنند. و دارای تطبیق پذیری و رد هشدار نادرست قوی هستند. بنابراین، کاربران آنها را برای استفاده های مختلف ترجیح می دهند.

انتخاب و خرید دتکتور شعله دوربین مداربسته، که می توانند تصاویری از زون تحت بررسی ارائه دهند، ممکن است برای مدیریت رویداد در صورت آتش سوزی مفید باشند. در عمل، مزیت منحصر به فرد آنها، تمایز شعله های تولیدی توسط شعله های فرآیند است.
در نهایت، برای انتخاب و خرید دتکتور شعله باید در نظر داشت که هیچ فناوری دتکتور شعله ای در همه شرایط بهترین نیست. معمولا ترکیبی از دتکتورهای حرارتی، دتکتور شعله و دتکتور دودی یا چند نوع دتکتور شعله ای ضروری است.
برای خرید دتکتور شعله مناسب به خاطر داشته باشید که برخی از عملیات مانند دریافت مواد خام، مرتب سازی و ذخیره سازی و همچنین واکنش و تولید محصول ممکن است شامل انواع سوخت باشد. علاوه بر این، نهادهای نظارتی در حوزه‌ های خاص تخصصی الزامات خاصی دارند که دتکتور شعله انتخابی شما باید آنها را برآورده کند.

برای دریافت مشخصات فنی و دریافت پیشنهاد فنی آنلاین، استعلام قیمت و خرید دتکتور شعله به سامانه تخصصی کیوپیکت مراجعه فرمایید.

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری