گالری

گالری

5 اردیبهشت 1403

12:16

mag.qpket logo
Search
Generic filters

5 اردیبهشت 1403

12:16

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
دتکتور شعله فرابنفش UV کاربردها، مزایا و معایب

دتکتور شعله فرابنفش UV کاربردها، مزایا و معایب

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

تشخیص آتش سوزی در انواع دتکتورهای اعلام حریق بر اساس تعدادی ویژگی از جمله انتشار تشعشعات نوری، انتشار دود و افزایش دما صورت می گیرد. ما قبلا در وبلاگ سامانه تخصصی کیوپیکت به دتکتور شعله و انواع آن به طور کلی پرداختیم و ویژگی های هر یک از دتکتورهای شعله مثل دتکتور شعله فرابنفش UV یا دتکتور شعله مادون قرمز IR یا انواع ترکیبی آنها را مورد بررسی قرار دادیم. شناخت ویژگی ها و کاربردهای هر یک از آنها برای بهترین انتخاب در خرید دتکتور شعله اساسی است. به همین دلیل، در این مطلب از وبلاگ کیوپیکت می خواهیم به بررسی دتکتور شعله فرابنفش UV و کاربردها و مزایا و معایب آن در صنعت ایمنی و اعلام و اطفاء حریق بپردازیم.

دتکتور شعله فرابنفش UV چیست؟

دتکتور شعله فرا بنفش یا ماوراء بنفش UV Flame Detector با تشخیص اشعه UV در نقطه اشتعال کار می کند. تقریبا تمام آتش‌ ها تشعشعات UV ساطع می‌کنند.

بنابراین در صورت وجود شعله، حسگر از آن آگاه می‌ شود و یک سری پالس تولید می ‌کند که توسط تجهیزات الکترونیکی دتکتور به خروجی اعلام حریق گزارش می ‌شود.

 

مکانیسم تشخیص دتکتور شعله فرابنفش UV 

دتکتورهای شعله UV دستگاه های حسی هستند که برای پاسخ به اشعه ماوراء بنفش با طول موج کمتر از 300 نانومتر طراحی شده اند.سنسور موجود در دتکتور شعله فرابنفش UV یک لامپ خلاء نوری (photo-tube) است که شامل یک کاتد و یک آند است. این دو بخش در یک اختلاف پتانسیل زیاد حدود 300 ولت قرار گرفته و در یک لوله پر از گاز بی اثر آب بندی شده است.

دتکتور شعله UV
دتکتورهای شعله UV دستگاه های حسی هستند که برای پاسخ به اشعه ماوراء بنفش با طول موج کمتر از 300 نانومتر طراحی شده اند.

فوتون ها توسط تابش فرابنفش جریان می یابند و به کاتد برخورد می کنند که به نوبه خود الکترون هایی را آزاد می کند که به سمت آند حرکت می کنند. الکترون مولکول های گاز را در لامپ یونیزه می کند. سپس یک سیگنال خروجی در پالس ولتاژ تولید و توسط دتکتور ارسال می گردد.

 

کاربردهای دتکتور شعله UV

دتکورهای شعله ماوراء بنفش UV با تشخیص تشعشعات ساطع شده از حریق کار می کنند. آنها قادر به تشخیص انفجار و آتش سوزی در عرض 4 میلی ثانیه با تاخیر زمانی 3 تا 4 ثانیه هستند تا هشدارهای کاذب را که می تواند توسط سایر منابع UV مانند نور خورشید، رعد و برق، تشعشع و جوش قوس الکتریکی ایجاد شود، به حداقل برسانند.

دتکتورهای شعله UV معمولا با طول موج های کمتر از 300 نانومتر کار می کنند تا اثرات تابش پس زمینه محیطی را کاهش دهند. کارایی دتکتورهای UV را می توان توسط آلاینده های روغنی کاهش داد.

اغلب اوقات، دتکتور شعله فرابنفش UV برای مایعات قابل احتراق مانند آتش هیدروکربنی استفاده می شود، اما استفاده از آنها منحصر به این مواد نیست. دتکتورهای UV یکی از معدود دستگاه هایی هستند که می توانند برای تشخیص آتش سوزی فلزات، هیدروژن و آمونیاک استفاده شوند.

دتکتور شعله فرابنفش UV به اکثر آتش‌ ها از جمله حریق های مبتنی بر فلزات (منیزیم)، هیدروکربن‌ ها (جامدات، مایعات و گازها) و سایر ترکیبات مانند گوگرد، آمونیاک، هیدرازین و هیدروژن حساس هستند.

مزایا و معایب دتکتورهای UV

مزایا و معایب

یک دتکتور شعله فرابنفش UV مزایا و معایبی دارد. دلیل اصلی اینکه اکثر صنایع دتکتورهای شعله UV را به دیگر دتکتورها ترجیح می دهند به دلیل زمان پاسخ سریع آنها است که کمتر از یک میلی ثانیه است.
از طرف دیگر، دتکتور شعله UV احتمالا انعطاف پذیرترین دتکتور آتش نوری موجود در بازار است، زیرا می توان از آن برای اهداف مختلف استفاده کرد. آنها قابل اعتماد، سریع و دارای چند منبع هشدار نادرست هستند.

پس، از مزایای دتکتور شعله UV می توان به پاسخ با سرعت بالا، توانایی پاسخگویی به آتش سوزی های هیدروکربنی، هیدروژنی و فلزی اشاره کرد.

بله، این آشکارساز عالی است، اما عملکرد آن در حضور دود کاهش می یابد. بنابراین، در صورت وقوع یک حریق بزرگ در یک محیط بسته، ممکن است دستگاه به موقع شعله را تشخیص ندهد.

حساسیت دتکتور شعله فرابنفش UV را می توان با عوامل خاصی تغییر داد. به عنوان مثال، اشعه ماوراء بنفش که باید دستگاه را بخواند، ممکن است توسط لایه‌ های روغن یا سایر ترکیبات آلی که ممکن است روی صفحه دتکتور وجود داشته باشد یا در محیطی که دستگاه در آن نصب شده است، جذب شود.

از سوی دیگر، از معایب دتکتورهای UV می توان به پاسخگویی به جوشکاری در بردهای طولانی اشاره کرد و ممکن است به صاعقه، جرقه و غیره نیز پاسخ دهد.

به این ترتیب، مزایا و معایل دتکتور شعله فرابنفش UV را به صورت زیر خلاصه کرد.

 

مزایای دتکتورهای فرابنفش

 

  • غیرحساس به خورشید
  • به آتش سوزی فلزات، هیدروکربن و هیدروژن پاسخ می دهد.
  • پاسخ سریع: دتکتور شعله فرانبفش UV در کمتر از 10 میلی ثانیه پاسخ می دهد.

 

معایب و محدودیت های دتکتور فرابنفش UV

 

  • بخار و گازهای خاص حساسیت و عملکرد دستگاه را کاهش می دهند.
  • ممکن است در فاصله طولانی به جوشکاری پاسخ دهد.
  • برخی از سنسورهای UV محدوده تشخیص گسترده ای دارند که منجر به هشدارهای کاذب خورشیدی می شود.
  • ممکن است در اثر هاله الکترومغناطیسی، اشعه ایکس و جرقه فعال و آلارم کاذب ایجاد نماید.

 

دتکتورهای شعله UV/IR

دتکتورهای شعله UV/IR از ترکیب حسگرهای مادون قرمز IR و فرابنفش UV تشکیل شده‌اند که در یک واحد به هم متصل شده ‌اند. همان طور که گفتیم، حسگرهای UV با شناسایی اشعه ماوراء بنفش که از شعله های آتش ساطع می شود کار می کنند و به بسیاری از سوخت های قابل اشتعال مانند گوگرد، آمونیاک، هیدروکربن ها و هیدرازین بسیار حساس هستند.

دتکتور شعله UV/IR
دتکتورهای شعله UV/IR از ترکیب حسگرهای مادون قرمز IR و فرابنفش UV تشکیل شده‌اند که در یک واحد به هم متصل هستند.

طیف اصلی انتشار تشعشعی برای آتش سوزی های مرتبط با هیدروکربن ها از 4.3 تا 4.4 میکرون متغیر است. این طول موج ها در محدوده IR قرار دارند که حسگرهای مادون قرمز می توانند به راحتی آن را تشخیص دهند. چیزی که باعث می شود انتشار توسط دتکتور فروسرخ IR شناسایی شود، انرژی آزاد گردیده از احتراق اکسید کربن (IV) در فرکانس 4.3 میکرون است.

دتکتورهای فرابنفش و مادون قرمز در مناطقی که آشکارسازهای گرما یا دود مستعد هشدارهای کاذب هستند، استفاده می شود.

 

مزایا و معایب

مهمترین مزیت ترکیب سنسورهای IR و UV در یک واحد یا دستگاه این است که آنها منبع هشدار یکسانی دارند. هر دستگاه به طور جداگانه عمل می کند، اما افزودن یک الگوریتم پردازش سیگنال ترکیبی از هر دو سنسور را قادر می سازد تا عملکرد دتکتور آتش را به طیف گسترده ای از جامدات فرار، گازها و مایعات قابل اشتعال ارائه دهد. به خاطر داشته باشید که سنسورهای IR و UV موجود در دستگاه می ‌توانند به صورت جداگانه یک هشدار نادرست قابل اطمینان را رد کنند.

یکی دیگر از مزایای دتکتورهای شعله IR و UV شامل خودآزمایی مداوم آنها و طیف گسترده ای از گزینه ها و تنظیمات تشخیصی است.

 

مزایای دتکتورهای UV/IR

 

  • سرعت پاسخ دهی بسیار بالا – کمتر از 500 میلی ثانیه
  • عدم حساسیت به تشعشعات جوشکاری، نور خورشید، جرقه، صاعقه، هاله الکترومغناطیسی و قوس الکتریکی.

 

معایب و محدودیت دتکتور شعله UV/IR

 

  • برخی از بخارات و گازها عملکرد آنها را کاهش می دهند.
  • برای تشخیص آتش سوزی های غیرکربنی مناسب نیست.

 

سخن پایانی دتکتور شعله فرابنفش UV

دتکتور شعله فرابنفش UV یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در محیط های صنعتی یا تجاری می باشد. این تجهیزات هنگامی که به درستی نصب شوند، می توانند به سرعت شعله کوچک را قبل از تشدید شدن و ایجاد آسیب در مقیاس بزرگ تشخیص دهند. برای استفاده حداکثری از آنها، بهتر است آنها را در مناطقی بدون بخار نصب کنید، زیرا می تواند عملکرد دستگاه را تغییر دهد.

برای بررسی مشخصات، مقایسه و دریافت پیشنهاد فنی آنلاین، استعلام قیمت و خرید بی واسطه انواع دتکتور شعله و سایر تجهیزات ایمنی، اعلام و اطفای حریق به سامانه تخصصی کیوپیکت مراجعه فرمایید.

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری