گالری

گالری

3 اردیبهشت 1403

23:27

mag.qpket logo
Search
Generic filters

3 اردیبهشت 1403

23:27

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
دتکتور گاز هانیول

دتکتور گاز هانیول و انواع آن

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

دتکتور گاز هانیول چیست؟

به طور کلی دتکتور گاز هانیول (Honeywell gas detector) یکی از انواع آشکارسازهای اعلام حریق و یکی از برندهای معروف و جهانی دتکتورهای گاز و جزو وسایل اعلام و اطفا حریق می باشد و بخشی از یک سیستم ایمنی است که برای تشخیص انواع گازها در محیط های مختلف، از خانه گرفته تا پالایشگاه‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد. دتکتورهای گاز هانیول معمولا برای استفاده صنعتی در سیستم پایش گاز و آتش F&G Sysytem طراحی شده‌اند.

 

دتکتورها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای صنعتی اعلام حریق، وجود گازها را در سراسر یک منطقه تشخیص می دهد و با استفاده از آن در هر لوکیشن ایمنی بالا می رود. دتکتور گاز هانیول یا دتکتور هر برند دیگری با انواع سنسورها مانند حسگرهای گاز قابل احتراق، حسگرهای مادون قرمز، حسگرهای اولتراسونیک، سنسورهای MOS) و حسگرهای گاز الکتروشیمیایی هستند. سیستم تشخیص گاز در دتکتورها طوری طراحی شده است که گازهای قابل احتراق، قابل اشتعال و سمی را به خوبی تشخیص دهد. هنگامی که سطح اکسیژن در یک سطح مشخص کاهش می یابد، زنگ هشدار صوتی ایجاد می کنند.

دتکتور گاز هانیول چگونه کار می کند و در چه مناطقی قابل استفاده است؟

دتکتورهای گاز از یک حسگر برای تعیین کمیت گروه بندی گازهای خاص موجود در هوا  استفاده می کنند. این حسگر به عنوان منبع مرجع عمل می کند و در صورت بروز واکنش شیمیایی ناشی از غلظت گاز در محیط یک جریان الکتریکی قابل اندازه‌گیری می سازد. زمانی که گازها به بیش از حد مجاز برسد، حسگر این جریانات را کنترل کرده و به کاربر هشدار می دهد.

دتکتور گاز هانیول 

مناطقی که قابلیت بازدید فرد وجود ندارد:

در این مناطق به دلیل اینکه انسان نمی تواند وارد شود و میزان گاز غیر مجاز را اندازه گیری کند، از دتکتور برای تکمیل سیستم ایمنی لوکیشن استفاده می شود. در برخی مناطق به دلیل خطرات جانی، صعب العبور بودن و … نیروی انسانی در سنجش وضعیت نرمال نمی تواند نقشی ایفا کند. بنابراین از سیستم های اعلام حریق و اطفا حریق خودکار استفاده می شود و کنترل وضعیت به صورت خودکار انجام می شود. نصب دتکتور نیز جزو روند اصلی تثبیت وضعیت ایمن است.

استفاده در فضاهای محدود:

دتکتورهای گاز قابل حمل نیز برای استفاده در مناطق کوچک، محدود یا متحرک که نصب یک ابزار ثابت دشوار است، ایده آل هستند. در مکان هایی که تهویه به طور استثنایی محدود است، استفاده از دتکتورهای گاز می تواند موجب تشخیص گازهای سمی در فضا شود. در این فضاها امکان اندازه گیری دستی گازهای سمی وجود ندارد و بهترین راه برای پیشگیری از آسیب های آتش سوزی نصب وسایل اعلام و اطفا حریق مانند دتکتور می باشد.

استفاده در مناطقی که سطح اکسیژن غیر معمول دارد:

فردی که در مناطقی کار می کند که تمرکز اکسیژن در آن مناطق بالا است، باید یک دتکتور گاز اکسیژن به طور مداوم در آنجا روشن باشد. چرا که اکسیژن به خودی خود می تواند موجب آتش سوزی یا انفجار شود. از طرف دیگر مناطقی که اکسیژن در آنجا محدود است می تواند بر هوشیاری و میزان آگاهی کارگر تاثیر گذارد. در واقع از دتکتور برای سنجش میزان اکسیژن استفاده می شود.

انواع دتکتور گاز هانیول

دتکتورهای گاز را از چند منظر دسته بندی می کنند. گاهی از نظر نوع گاز قابل تشخیص، عملکرد و…. ما در این مقاله دتکتور گاز هانیول را به صورت زیر دسته بندی می کنیم:

دتکتور فیکس ضد انفجار هانیول

از دتکتور گاز فیکس ضد انفجار (Fixed explosion proof gas detector) هانیول در سیستم های پایش گاز و آتش یا همان سیستم F&G برای تشخیص وجود انواع گازهای قابل اشتعال یا سمی استفاده می شود. این نوع دتکتورها به صورت ثابت در یک منطقه نصب می شوند و با توجه به سنسورهای داخل دتکتور غلظت گاز خاصی در فضا را تشخیص می دهند. زمانی که غلظت گاز بیش از حد شد، دتکتور یک هشداری صوتی به کنترل پنل ارسال کرده تا کاربران متوجه خطر شوند.

دتکتور گاز خطی ضد انفجار

دتکتورهای گاز خطی ضد انفجار که به دتکتورهای Open Path Gas Detection نیز معروف هستند برای تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال استفاده می شوند. این نوع دتکتورها در سیستم پایش گاز و آتش در مکان های پر خطر که امکان وقوع انفجار در آن ها بالاست استفاده می شود. نحوه عملکرد آنها نیز به این صورت است که به اثر انگشت طیفی منحصر به فرد هر ماده شیمیایی متکی هستند. در یک سیستم تشخیص گاز مسیر باز، یک واحد منبع یک پرتو انرژی بالا با طول موج مشخص منتشر می کند. گاز مورد نظر مقداری از انرژی ساطع شده را جذب کرده و بقیه را ساطع می کند.

دتکتور هانیول

دتکتور شعله هانیول

این نوع دتکتور برای زمانی که حریق اتفاق می افتد با تشخیص شعله فعال می شود. در این طیف دتکتورها از سنسورهای مادون قرمز و فرا بنفش برای تشخیص شعله استفاده می شود. دتکتورهای شعله هانیول بر اساس نوع سنسور به دسته های زیر تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • سنسور مادون قرمز IR
  • سنسور فرابنفش UV
  • سنسور UV/IR

ناگفته نماند که یک دتکتور شعله می تواند تمامی این سنسورها را همزمان داشته باشد که از آنها در موقعیت های بسیار حساس استفاده می شود.

اگر می خواید درباره دتکتور شعله اطلاعات بیشتری داشته باشید می توانید این مقاله را بخوانید.

همچنین ما در مطلب دیگری به معرفی محصولات هانیول برنده جایزه 2023 پرداخته ایم.

در پایان

به طور کلی سیستم های تشخیص حریق در سال های گذشته پیشرفت بسیاری داشته است و برای هر لوکیشن به اقتضای نیاز طراحی شده است. شما می توانید برای انتخاب درست و مناسب و خرید دتکتور گاز و سایر محصولات مورد نظر خود با مشاوران ما در سامانه تخصصی کیوپیکت ارتباط برقرار کنید یا از فیچر استعلام فنی در سامانه که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا به صورت تخصصی و فنی از ویژگی های محصول مورد نظر خود آگاه شوید و اطلاعات مورد نیاز خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آوردید. 

 

منابع:

mru-instruments.com

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
3 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری