گالری

گالری

31 فروردین 1403

22:10

mag.qpket logo
Search
Generic filters

31 فروردین 1403

22:10

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
پوشش ضد حریق چیست

پوشش ضد حریق چیست و هر آنچه که باید درباره آن بدانید.

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

آتش یک نیروی مخرب است که از طرق مختلف بر زندگی، اقتصاد و محیط تأثیر می گذارد. در سطح جهانی، تلفات ناشی از آتش سوزی در سال 2015 بیش از 18000 نفر برآورد شده است. به همین دلیل تقاضا و استفاده از پوشش ضد حریق طی سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. پوشش ضد حریق می تواند جان انسان ها را نجات دهد و واقعا چه چیزی مهم تر از حفاظت از جان عزیزانمان است؟

افراد متوجه شده اند که با یک هزینه جزئی می توانند از خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر جلوگیری کنند. اما واقعا پوشش ضد حریق چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در کجا استفاده می شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

پوشش ضد حریق چیست؟

پوشش‌های ضد حریق مواد شیمیایی غیر قابل احتراق هستند که به دلایل زیر در ساختمان‌ های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می ‌شوند:

جلوی گسترش آتش را بگیرند

سرعت گسترش آتش را کاهش دهند

شدت آتش سوزی را کاهش دهند

دود ناشی از آتش سوزی را کاهش دهند

طبق گزارش FEMA، «تقریباً 6500 آتش سوزی زیرزمین مسکونی در هر سال به ادارات آتش نشانی در ایالات متحده گزارش می شود و باعث حدود 65 مرگ، 400 مجروح و 278 میلیون دلار خسارت مالی گردیده است».

این اعداد تکان دهنده هستند. ایجاد یک مانع بین زیرزمین و طبقات فوقانی با پوشش ضد حریق می تواند تمام این آمارها را به شدت کاهش دهد.

تعریف پوشش ضد حریق واضح نیست و اغلب با عبارت “مقاوم در برابر آتش” اشتباه گرفته یا جایگزین می شود، اما یک تمایز وجود دارد. یک پوشش مقاوم در برابر آتش در هنگام اعمال منبع اشتعال مشتعل نمی شود یا از شعله پشتیبانی نمی کند، در حالی که یک پوشش ضد حریق از بستر در برابر سوختن محافظت می کند. در تست مبتنی بر عملکرد، مکانیسم حفاظت نسبت به نتیجه نهایی ثانویه است.

پوشش ضد آتش

آیا استفاده از پوشش های ضد آتش سوزی الزامی است؟

در صورتی که مونتاژ کف با تیرچه های چوب ساخته شده باشد، در طول ساخت یک خانه جدید، پوشش های ضد حریق مورد نیاز است. به دلیل تارهای نازک تخته سه لا، وقتی آتش می گیرند، می توانند یکپارچگی خود را با سرعت خطرناکی از دست بدهند. با استفاده از یک پوشش ضد حریق شیمیایی، این سرعت کاهش می یابد و به ساکنان خانه زمان بیشتری برای تخلیه و امدادگران اورژانس زمان بیشتری برای ورود به ساختمان و خاموش کردن آتش قبل از فروریختن ساختار کف می دهد.

زمان اعمال پوشش

بهترین زمان برای اعمال پوشش ضد آتش درست پس از اتمام قاب بندی و قبل از نصب مکانیکی خواهد بود. این بازه زمانی امکان دسترسی آسان به تمام مناطقی که نیاز به پوشش دارند را می دهد.

آیا بیش از یک نوع پوشش ضد حریق وجود دارد؟

پوشش های ضد حریق در سه فرمول مختلف موجود هستند:

  • بر پایه روغن
  • پایه حلال اپوکسی
  • بر پایه آب

تمام فرمول های تایید شده دارای حداقل درجه بندی کلاس A (1-2 ساعت پخش شعله) هستند. این پوشش ها را می توان روی فولاد، گچ و چوب اعمال کرد. برخی از آنها را می‌توان روی فوم و پلاستیک‌ها نیز اعمال کرد. محصولات مبتنی بر آب معمولاً راحت‌تر تمیز می‌شوند.

تفاوت بین نسوز و مقاوم در برابر آتش چیست؟

شما می خواهید خانه یا ساختمان تجاری خود را از خطر آتش سوزی محافظت کنید. همانطور که شروع به خرید رنگ، فوم و سایر محصولات برای انجام این کار می کنید، متوجه می شوید که برخی می گویند “ضد آتش” و برخی دیگر می گویند “مقاوم در برابر آتش”. خیلی خوب است که به این موضوع پی بردید زیرا بسیار مهم است که وقتی صحبت از موضوعی جدی مانند تهدید آتش می شود، درست را انتخاب کنید. آیا این دو عبارت به یک معنا هستند؟ در واقع، بله. هر دو ضد حریق و مقاوم در برابر آتش می توانند برای توصیف یک چیز استفاده شوند. اما از نظر فنی، آنها قابل تعویض هستند.

مواد مقاوم در برابر شعله یا مقاوم در برابر آتش برای جلوگیری از گسترش آتش و مقاومت در برابر حرارت طراحی شده اند. پس از حذف منبع اشتعال، مواد مقاوم در برابر شعله باید خود خاموش شوند. این مواد بازدارنده آتش از نظر شیمیایی عمل آوری می شوند تا زمانی که در شعله و منبع آتش از بین می رود ، آهسته می سوزند یا خود خاموش می شوند.

بسیاری از مردم نسوز را بهتر از مقاوم در برابر آتش می دانند، اما این یک اشتباه است. با وجود نامش، حتی نسوز نیز از شما محافظت کاملی ارائه نمی دهد. در حقیقت، چیزی به نام 100٪ نسوز وجود ندارد. با توجه به مقدار مشخصی از زمان و سطح گرما، هر چیزی در نهایت می سوزد. کاری که محصولات نسوز و مقاوم در برابر آتش انجام می دهند این است که به شما زمان می دهند.

اجرای پوشش ضد حریق

پوشش نسوز یا ضد حریق برای استفاده در چه مواردی مناسب است؟

اسپری ها، فوم ها و رنگ های ضد حریق تقریباً برای هر سطحی از جمله چوب، پارچه، فولاد، دیوار خشک و پلاستیک در دسترس هستند. این محصولات با مهار یا به تاخیر انداختن گسترش آتش از طریق سرکوب واکنش های شیمیایی در شعله یا با تشکیل یک لایه محافظ بر روی سطح یک ماده، عمل می کنند.

این مواد یا سرعت گسترش آتش را کاهش می دهند یا از شدت آن می کاهند. این اتفاق معمولاً با واکنش های شیمیایی که اشتعال پذیری سوخت ها را کاهش می دهد یا احتراق آنها را به تاخیر می اندازد انجام می شود. بازدارنده های آتش ممکن است سوخت را از طریق عمل فیزیکی یا واکنش های شیمیایی گرماگیر خنک کنند. اکسیژن، گرما و سوخت اغلب به عنوان “مثلث آتش” شناخته می شوند. یک پوشش ضد حریق که نسوز یا مقاوم در برابر آتش است یکی از این عناصر را حذف می کند و بنابراین آتش یا شروع نمی شود یا رشد نمی کند.

به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از آتش‌سوزی می‌شود، چند دقیقه می‌تواند بین بیرون بردن به موقع همه افراد و رسیدن آتش نشانی یا یک فاجعه تفاوت ایجاد کند.

در نهایت

سامانه تخصصی کیوپیکت در پوشش های ضد حریق و سایر موارد مربوط به اطفا حریق و اعلام حریق تخصص دارد. شما می توانید با مشاوران کیوپیکت برای ایمن تر شد ساختمان خود مشورت کنید. ساده ترین راه دسترسی به این سامانه ارسال درخواست مستقیم از طریق سایت است که می توانید بدون ثبت نام در سایت و طی کردن مراحل مختلف به آنچه که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. این سامانه امکان ارتباط مستقیم شما با تامین کننده ها و تولید کننده های محصولات اعلام و اطفا حریق را فراهم آورده است.

منابع:

rdrtechnologies.com

 
پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
2 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری