گالری

گالری

10 فروردین 1403

14:40

mag.qpket logo
Search
Generic filters

10 فروردین 1403

14:40

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جدیدترین فناوری های اعلام حریق در جهان

جدیدترین فناوری های اعلام حریق در جهان

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

نوآوری در فناوری های سیستم اعلام حریق در مقایسه با سایر دستگاه های هوشمند و پر تقاضا، کند بوده است. تولیدکنندگان جهانی تلاش‌ های عمده خود را بر روی محصولاتی با بازده بالا متمرکز می ‌کنند، عمدتا آنهایی که مصرف ‌کنندگان را با روندهای سبک زندگی به سرعت در حال تغییر، ارتباط می‌ دهند. در حالی که سیستم های اعلام حریق دقیقا در لبه پیشرفت اجتماعی نیستند، شرکت های نوآور در حال توسعه روش های جدیدی برای نزدیک شدن به تهدیدات مربوط به آتش سوزی و گاز هستند. به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ کیوپیکت به بررسی جدیدترین فناوری های اعلام حریق در جهان می پردازیم.

فناوری های نجاتبخش

امروزه، ما طیف گسترده ای از فناوری های نوآورانه در دسترس داریم که به نجات جان صدها و هزاران نفر در روز کمک می کند. فناوری های پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی از جمله این تجهیزات نجاتبخش هستند. برخی از این فناوری‌ها شامل دتکتورهای دود، دتکتور حرارتی و دتکتور شعله هستند که به هشدار اولیه در مورد خطر وقوع آتش ‌سوزی کمک می ‌کنند. فناوری های اطفای حریق به خاموش کردن آتشی که قبلاً شروع شده است کمک می کند. امروزه طیف گسترده ای از سیستم های اسپرینکلر برای کمک به جلوگیری از گسترش آتش سوزی در دسترس هستند.

 

نمودار توسعه بازار اعلام حریق در جهان
نمودار جهانی توسعه بازار اعلام حریق

 

برای بهره‌مندی حداکثری از این فناوری و اطمینان از حداکثر ایمنی، باید نه تنها فناوری موجود و اجرای آن، بلکه مقررات، سیاست ‌ها و اجرا را نیز به‌ طور مستمر بررسی کنیم و در این زمینه ‌ها بهبودهایی را ایجاد نماییم.

هوش مصنوعی (Artificial intelligence)، سیستم‌ های متصل (connected systems) و ابتکار شهر هوشمند (smart city initiative) همراه با وعده آن برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در سیستم‌ های اعلام حریق منجر به نوآوری ‌های تکنولوژیکی فوق العاده خواهد شد. در ادامه برخی از جدیدترین فناوری های اعلام حریق در سطح جهان را بررسی می کنیم.

جدیدترین فناوری ها در دتکتورهای اعلام حریق مکشی

در جایی که بالاترین سطح دقت حیاتی است، دتکتور یا آشکارساز مکشی یا آسپیراسیون (Aspiration detector) می تواند راه حل ایده آلی برای افزایش ایمنی باشد. حسگرهای آسپیراسیون قادر به تشخیص ذرات میکروسکوپی دود در هوا برای تشخیص دقیق و زودهنگام هستند. دو نوع فناوری سنجش آسپیراسیون در بازار وجود دارد.

راهکار نقطه ای (Point-based solution): سیستم شامل دتکتورهای محصور شده با یک سیستم فن است که نمونه های هوا را برای بررسی تهدید بالقوه به داخل دستگاه می کشند.

راهکار لیزری (Laser-based solution): راه حل فناوری لیزر با کشیدن هوا به داخل محفظه لیزر برای شناسایی تهدید احتمالی دود را تشخیص می دهد.

 

دتکتورهای اعلام حریق مکشی
فناوری دتکتورهای اعلام حریق مکشی به سرعت در حال توسعه است.

 

این نوع دتکتور سریع ‌ترین رشد را دارد زیرا این سیستم ‌ها برای تشخیص آتش و فعالیت دود در فضاهای بزرگ و باز طراحی شده‌ اند، جایی که رقیق شدن دود و طبقه ‌بندی می‌تواند رخ دهد. چالش در پذیرش این فناوری به دلیل عدم آگاهی کاربران نهایی از مزایای ارائه شده توسط این فناوری ها است، اما در آینده نزدیک می توان انتظار داشت که تقاضای بسیار بالاتری برای این فناوری داشته باشیم.

اینترنت اشیا در سیستم های ایمنی آتش نشانی

ایمنی در برابر آتش (Fire safety) از جمله حوزه‌ های مختلفی است که می‌تواند به مزایای فوق ‌العاده اینترنت اشیا  Internet of Things یا (IoT) پی ببرد. اینترنت اشیا (IoT) منجر به هوشمندتر شدن و ارتباط بیشتر جهان شده است. با اینترنت اشیا، اکنون می توان هشدارهای ایمنی را به سرعت و به طور موثر برای صدها نفر ارسال کرد. چندین شرکت پیشرو ایمنی آتش، نشانی های آتش نشانی مجهز به اینترنت اشیا را راه اندازی کرده اند.

دتکتورهای قابل اتصال به اینترنت اشیا

تعدادی از شرکت های پیشرو در بازار وجود دارند که دتکتورهای دود متصل و دتکتورهای مونوکسید کربن را برای مصارف مسکونی ارائه می دهند. این آشکارسازهای متصل قادر به برقراری ارتباط با ترموستات هستند و می توانند منابع حرارتی مثل اجاق، بخاری یا مشعل را در صورت آتش سوزی یا وجود مونوکسید کربن خاموش کنند. با استفاده از اپلیکیشن‌ های موبایل می‌توان به این دتکتورها در هر مکانی دسترسی داشت. در صورت بروز آلارم، ردیاب ها زنگ محلی را به صدا در می آورند و همچنین اعلان هایی را بر روی تلفن همراه ارسال می کنند. Nest و Ring برخی از محبوب ترین آشکارسازهای هوشمند در بازار امروز هستند.

 

فناوری اتصال تجهیزات اعلام حریق به اینترنت اشیا
ایمنی در برابر آتش (Fire safety) از جمله حوزه‌ های مختلفی است که می‌تواند به مزایای فوق ‌العاده اینترنت اشیا Internet of Things یا (IoT) پی ببرد.

 

فناوری اتصال تجهیزات اعلام حریق به اینترنت اشیا

فناوری های جدیدی برای افزودن اتصال به دتکتورهای موجود در دسترس است. یکی از تولید کنندگان پیشرو در محصولات ایمنی آتش نشانی، Kidde، مانیتوری را برای افزودن اتصال به آشکارسازهای موجود ارائه می دهد. با افزودن یک نمایشگر، کاربران مجبور نیستند همه آشکارسازها را تغییر دهند. مانیتور به فرکانس خاص آشکارسازهای دود و CO گوش می دهد و با شنیدن آنها یک هشدار به برنامه خود ارسال می کند. یک مانیتور می تواند چندین دتکتور را پوشش دهد.

یکی دیگر از گزینه های مجهزسازی به اینترنت اشیا برای کاربران از طریق شرکتی به نام Roost در دسترس است. این شرکت یک باتری 9 ولتی را ارائه می دهد که حاوی آنتن Wi-Fi و میکروفون است. کاربران می توانند باتری های معمولی خود را با باتری های Roost در دتکتورهای قدیمی خود تعویض کنند تا ویژگی های هوشمند یا Smart را اضافه کنند. هر زمان که دتکتور به صدا درآمد، باتری می تواند یک هشدار ارسال کند. کاربران همچنین می توانند عمر باتری باقی مانده را در هر زمان با برنامه آن بررسی کنند. دتکتورهای هوشمند و محصولات اتصال مختلف دیگر از طریق پخش کننده های بزرگ مانند First Alert و استارت آپ های جدید مانند Leeo در دسترس هستند.

سیستم اطلاع رسانی انبوه اعلام حریق

بیشتر مالکان و مدیران تاسیسات به مزایای یکپارچه سازی تمام سیستم های ساختمان مانند اطلاع رسانی انبوه و سیستم های امنیتی پی می برند. سیستم اطلاع رسانی انبوه یکپارچه Mass Notification system  یا (MNS) به عنوان پلتفرمی برای ارائه پیام به گروه کوچک یا بزرگی از افراد تعریف می شود. به طور سنتی این سیستم ها تحویل پیام یک طرفه را از طریق ایمیل، پیام متنی یا مکانیسم های تماس معکوس با آتش نشانی ارائه می کردند. با ادغام این سیستم ها با یکدیگر، کاربران می توانند نظارت و مدیریت سیستم های متعدد را از یک نقطه کنترل بهبود بخشند.

روز به روز صاحبان و مدیران تسهیلات بیشتر به مزایای یکپارچه سازی سیستم اعلام حریق با سایر سیستم های ساختمانی مانند سیستم های اطلاع رسانی انبوه و سیستم های امنیتی پی می برند. با ادغام این سیستم ها با یکدیگر، کاربران می توانند نظارت و مدیریت سیستم های متعدد را از یک نقطه کنترل بهبود بخشند.

 

پیشرفت در فناوری سیستم هشدار مرکزی

 

پیشرفت در فناوری سیستم هشدار مرکزی

در یک سیستم هشدار مرکزی، تمام دتکتورها به یک کنترل کننده مرکزی متصل می شوند و سیگنال را مستقیماً به این کنترلر ارسال می کنند. این کنترلر به طور فعال چندین مکان را نظارت می کند و هنگامی که ورودی زنگ را از دستگاه های تشخیص دریافت می کند، دستگاه های اعلان مانند آژیر، فلاشرها و بلندگو را فعال می کند تا به سرنشینان هشدار دهد.

اکنون، بیشتر ویژگی ‌های متصل و هوشمند (connected and smart features) به سیستم ‌های هشدار مرکزی و اطفا وصل می شوند. در حال حاضر، سیستم های اطلاع رسانی انبوه شامل یک جزء صفحه بندی برای انتقال دستورالعمل های صوتی زنده در سراسر ساختمان در مواقع اضطراری است.

اکثر اعلان ‌های انبوه در روز همچنین شامل پشتیبانی از انواع مختلف پیام‌ های اضطراری مانند اضطراری آب و هوای نامساعد، هشدارهای امنیتی، هشدارهای مفقودی کودک و غیره می‌ شود. ویژگی ‌های پیشرفته در سیستم‌ های اعلان انبوه شامل قابلیت ارتباط هشدارها از طریق SMS، متن، ایمیل، پنجره بازشو، پیام برنامه و پوش نوتیفیکیشن (push notification) به گیرندگان هدف، به ایجاد آگاهی سریع و مؤثر کمک می کند.

با اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) وسایر فناوری های پیشرفته، بهبودهایی را نیز می توان در برنامه ریزی اضطراری به ارمغان آورد. داده‌ های سنسور و دتکتور همراه با سایر داده‌ های نظارتی را می ‌توان با الگوریتم‌ ها و تجزیه و تحلیل‌ ها ترکیب کرد تا به تهیه سریع برنامه‌ های اضطراری یا تخلیه کمک کند.

تجزیه و تحلیل ها می توانند عوامل مختلفی مانند تعداد افراد در ساختمان، نقشه های ساختمان، محل آتش سوزی، سرعت گسترش آتش و جهت آتش را در نظر بگیرند تا برنامه های تخلیه بهتری ارائه دهند.

 

توسعه تجهیزات تشخیص حریق چند سنسوری

 

توسعه تجهیزات تشخیص حریق چند سنسوری

یک تغییر عمده در صنعت به سمت فناوری چند معیاره (multiple criteria technology) اتفاق می افتد. بسیاری از شرکت ‌ها به توسعه محصولات نوآورانه‌ای ادامه می‌دهند که توانایی تشخیص نه تنها دود، بلکه گرما و حرارت، نور مادون قرمز از شعله‌ ها و مونوکسید کربن را نیز دارند. این سنسورها علاوه بر صرفه جویی هزینه و مکان، زمان نصب چندین سنسور را نیز کاهش می دهند. همچنین به حذف آلارم های کاذب نیز کمک می کنند، زیرا قبل از شروع زنگ هشدار باید بیش از یک معیار رعایت شود.

فناوری های بی سیم اعلام حریق

فناوری بی ‌سیم به طور گسترده در صنعت امنیتی گسترش می‌ یابد، همچنین انتظار نمی ‌رود که اعلام حریق از این پیشرفت ها برکنار بماند. امروزه دتکتورهای دود بی ‌سیم در طرح ‌های فشرده ‌تر و ساده ‌تر عرضه می ‌شوند که می ‌توانند از نظر زیبایی‌ شناسی جذاب ‌تر باشند.

با این حال، مهمترین نکته در مورد این روند عدم نیاز به نصب سیم در فضاهای دشوار مانند اتاق های تکمیل شده و بناهای تاریخی است. هنگامی که سیستم های اعلام حریق بی سیم به گزینه ای مقرون به صرفه تر و امکان پذیر تبدیل شوند، این امر منجر به افزایش تقاضا برای سیستم های اعلام حریق بی سیم می شود.

 

سیستم های هشدار صوتی

 

سیستم های هشدار صوتی

سیستم‌ هایی که خطر را با پیام از پیش ضبط‌ شده اعلام می ‌کنند همچنان در حال افزایش هستند و هیچ نشانه ‌ای از کاهش سرعت در آینده نزدیک نشان نمی ‌دهند. سیستم هشدار صوتی اجازه می دهد تا دستورالعمل های ایمنی زندگی و اقدامات ایمنی برای تخلیه اطلاع رسانی شود.

این سیستم نه تنها برای حوادث آتش سوزی بلکه برای سایر موارد اضطراری مانند نشت مواد شیمیایی خطرناک، مزاحم و آب و هوای بد نیز موثر است. علاوه بر این، این سیستم ‌ها به مدیران ساختمان اجازه می‌دهند تا از طریق سیستم هشدار صوتی صحبت کنند تا دستورالعمل ‌های اولیه برای تخلیه ساختمان را ارائه دهند، مطالعات نشان داده است که مردم نسبت به دستورالعمل‌ های صوتی واکنش بیشتری نسبت به آژیرهای ساده و صدای ضبط شده دارند.

سیستم های اعلام حریق نظارت از راه دور

سیستم های اعلام حریق مدرن را می توان برای ارائه هشدار در محل و همچنین در یک ایستگاه راه دور راه اندازی کرد. سیستم اعلام حریق، از جمله ایستگاه مرکزی نظارت از راه دور، باید تمام استانداردها و مقررات حاکم را رعایت کند.

اگرچه ویژگی نظارت از راه دور به هزینه سیستم و همچنین هزینه های نگهداری و عملیات می افزاید، مزایای چنین ویژگی هایی بسیار زیاد است. مدیران تاسیسات می توانند چندین تاسیسات را به یک ایستگاه مانیتورینگ مرکزی متصل کنند و از نظارت بهتر بر سیستم های هشدار، نگهداری سوابق و گزارش ها و برنامه ریزی تست ها و فعالیت های تعمیر و نگهداری اطمینان حاصل کنند.

توسعه یادگیری ماشین در سیستم اعلام حریق

در بخش ساختمان، یکی از برنامه های کاربردی که سریع ترین رشد را برای یادگیری ماشین (Machine Learning) دارد، بهبود تعمیر و نگهداری است. برنامه‌ های یادگیری ماشینی خود اصلاح‌ کننده، بسیار خودکار و تعبیه‌ شده هستند.

الگوریتم ‌های یادگیری ماشین به گونه‌ ای طراحی شده ‌اند که به طور مداوم عملکرد خود را با کمترین مداخله انسانی تطبیق داده و بهبود دهند. الگوریتم‌ های یادگیری ماشین نیز در یک فرآیند یا گردش کار تعبیه شده‌ اند به طوری که به صورت یکپارچه در فرآیند ادغام می‌ شوند تا جایی که برای کاربر یا اپراتور نامرئی می ‌شوند. فناوری های یادگیری ماشین برای تعمیر و نگهداری سریع سیستم اعلام حریق استفاده می شود.

 

تعمیر و نگهداری تجویزی سیستم اعلام حریق

 

تعمیر و نگهداری تجویزی سیستم اعلام حریق

تعمیر و نگهداری تجویزی (Prescriptive maintenance) مبتنی بر نظارت ساده بر شرایط برای ارائه اطلاعیه پیشرفته از خرابی است. نظارت بر وضعیت معمولا یک متغیر واحد را در هر دستگاه نظارت می کند؛ مانند خرابی سنسور. در مقابل، تعمیر و نگهداری تجویزی، معمولا چندین متغیر را در هر سیستم نظارت می‌کند و از الگوریتم‌ های پیچیده‌ای مانند یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. هدف ارائه یک پیش ‌بینی طولانی‌ مدت از شکست، با معیار بالاتری از اطمینان است.

اینترنت اشیا داده های بیشتری را با سرعت بیشتری از منابع مختلف به ارمغان می آورد. مدیریت این پیچیدگی داده برای پاسخگویی به موقع به رویدادها نیازمند یک رویکرد بسیار خودکارتر و بدون اصطکاک به زنجیره ارزش تجزیه و تحلیل است. برنامه ‌های تعمیر و نگهداری که یادگیری ماشینی را در خود جای می‌دهند، یک رویکرد امیدوارکننده برای سرمایه‌گذاری بر داده‌ های اینترنت اشیا هستند.

سخن پایانی جدیدترین فناوری های اعلام حریق

جدیدترین فناوری های اعلام حریق برای به حداقل رساندن آسیب های جانی و خسارات مالی همه روزه در حال پیشرفت هستند.

محصولات و راهکارهای متصل به اینترنت مانند دتکتورهای هوشمند، تجهیزات و سیستم ‌های هشدار حریق می ‌توانند به ما در جمع‌آوری سریع هشدارهای مهم و برنامه ‌ریزی بهتر برای موقعیت ‌های اضطراری کمک کنند. کاربران باید این فناوری های متصل را برای افزایش ایمنی ارزیابی و پیاده سازی کنند.

اگرچه فناوری ایمنی راه طولانی را طی کرده است، اما فناوری به تنهایی کافی نیست و احتمالا هرگز کافی نخواهد بود. اغلب، بلایا به دلیل تجهیزات معیوب یا کمبود فناوری مناسب نیست، بلکه به دلیل عدم اجرای صحیح و برنامه ریزی ضعیف اتفاق می افتد. به کارگیری فناوری پیشرفته ایمنی کمکی به بهبود ایمنی نخواهد کرد مگر اینکه این فناوری به درستی اجرا و نگهداری شود. مقررات، خط مشی ها و رویه های مناسب باید وجود داشته باشد و به شدت از آنها پیروی شود.

جدیدترین فناوری های اعلام حریق در سامانه تخصصی کیوپیکت

سامانه تخصصی کیوپیکت بستری را برای خرید و فروش آنلاین و بی واسطه انواع سیستم ها و تجهیزات اعلام حریق، اطفا حریق، پایش گاز و آتش، و تجهیزات حفاظت فردی فراهم کرده است. برای اطلاع از جدیدترین محصولات این حوزه، مقایسه کالا، دریافت پیشنهاد فنی، استعلام قیمت و خرید با کمترین قیمت هم اکنون به سامانه تخصصی کیوپیکت مراجعه فرمایید.

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری