گالری

گالری

12 اردیبهشت 1403

11:18

mag.qpket logo
Search
Generic filters

12 اردیبهشت 1403

11:18

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله

مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

تجهیزات نظارت و کشف حریق نقش مهمی در مانیتورینگ شعله و تشخیص زودهنگام آتش سوزی و پیشگیری و کنترل آن دارند. اسکنر شعله و آشکارساز شعله از جمله این تجهیزات هستند که با وجود برخی شباهت ها تفاوت هایی نیز دارند. به همین دلیل، در این مطلب از وبلاگ کیوپیکت به مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله پرداختیم.

برای مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله قبل از هر چیز باید چیستی و ویژگی های هر یک از آنها را بررسی کنیم.

اسکنر شعله چیست؟

اسکنر شعله (flame scanner) وسیله ای است که برای نظارت و تشخیص وجود و ویژگی های شعله در یک سیستم احتراق استفاده می شود. معمولاً در کاربردهای صنعتی مانند نیروگاه ها، بویلرها، کوره ها و زباله سوزها برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد فرآیند احتراق استفاده می شود.

وظیفه اصلی یک اسکنر شعله نظارت مداوم بر شعله برای ارائه بازخورد به سیستم کنترل است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شعله وجود دارد، پایدار است و به درستی می سوزد. اگر شعله از کار بیفتد یا ویژگی‌های غیرعادی از خود نشان دهد، اسکنر شعله سیگنالی را به سیستم کنترل ارسال می‌کند که می‌تواند اقدامات ایمنی یا تنظیمات مناسب را برای حفظ شرایط احتراق مطلوب ایجاد کند.

اسکنرهای شعله معمولاً از حسگرها و اپتیک برای تشخیص وجود شعله استفاده می کنند. رایج ترین اصول تشخیص مورد استفاده در اسکنرهای شعله، اشعه ماوراء بنفش (UV) و مادون قرمز (IR) است. اسکنرهای شعله UV،  اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از شعله را تشخیص می دهند، در حالی که اسکنرهای شعله IR تابش مادون قرمز را تشخیص می دهند.

اسکنر شعله شدت، طول موج و سایر ویژگی های شعله را برای تعیین حضور و پایداری آن تجزیه و تحلیل می کند. می تواند بین انواع مختلف شعله مانند شعله گاز، شعله نفت یا شعله زغال سنگ تمایز قائل شود. برخی از اسکنرهای شعله پیشرفته نیز می توانند الگوهای سوسو زدن شعله را تجزیه و تحلیل کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند احتراق ارائه دهند.

 

چند مدل اسکنر شعله

 

داده های جمع آوری شده توسط اسکنر شعله به سیستم کنترل ارسال می شود که از این اطلاعات برای تنظیم سوخت و تامین هوا برای حفظ شرایط احتراق بهینه استفاده می کند. در صورت خرابی شعله یا شرایط غیرعادی شعله، سیستم کنترل می تواند اقدامات ایمنی را فعال کند، مانند خاموش کردن سیستم، فعال کردن سیستم های اطفاء حریق، یا ایجاد هشدار برای مداخله دستی.

 

دتکتور یا آشکارساز شعله چیست؟

دتکتور یا آشکارساز شعله (flame detector) دستگاهی است که برای تشخیص وجود شعله در کاربردهای مختلف طراحی شده است. دتکتور شعله یکی از اجزای مهم سیستم های کشف و اعلام حریق است و برای هشدار اولیه و ایجاد اقدامات مناسب در صورت وقوع آتش سوزی استفاده می شود.

وظیفه اصلی آشکارساز شعله شناسایی وجود شعله با تجزیه و تحلیل ویژگی های خاص شعله است. از اصول تشخیص مختلفی مانند اشعه ماوراء بنفش (UV)، مادون قرمز (IR) یا ترکیبی از هر دو برای تمایز بین شعله و سایر منابع نور یا تشعشع استفاده می کند.

فلیم دتکتورها در صنایع و کاربردهای مختلفی که تشخیص حریق حیاتی است مثل سیستم پایش گاز و آتش استفاده می شوند. آنها معمولاً در ساختمان‌ های تجاری، تأسیسات صنعتی، تأسیسات نفت و گاز، نیروگاه‌ ها و سایر محیط‌ هایی که تشخیص زودهنگام شعله‌ ها برای ایمنی ضروری است، یافت می ‌شوند. برای محیط های پرخطر و دارای اتمسفر انفجاری از دتکتورهای شعله ضد انفجار استفاده می شود. این نوع دتکتورها باید دارای گواهینامه اتکس باشند.

هنگامی که یک شعله تشخیص داده می شود، آشکارساز شعله سیگنالی را به سیستم اعلام حریق یا پانل کنترل ارسال می کند که اقدامات مناسب را آغاز می کند. این اقدامات ممکن است شامل به صدا درآوردن آلارم ها، فعال کردن سیستم های اطفاء حریق، خاموش کردن تجهیزات، یا آغاز روش های تخلیه، بسته به پروتکل های ایمنی آتش سوزی خاص باشد.

 

مقایسه از نظر اصل تشخیص

با توجه به مواردی که بررسی شد، در مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله از نظر اصل تشخیص می توان گفت که هم اسکنرهای شعله و هم آشکارسازهای شعله می توانند از تشخیص UV، IR  یا ترکیبی UV/IR  برای شناسایی وجود شعله استفاده کنند. اصل تشخیص خاص انتخاب شده به عواملی مانند کاربرد، نوع شعله شناسایی شده و سطح مورد نظر حساسیت و قابلیت اطمینان بستگی دارد.

 

مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله از نظر کاربرد

 

مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله از نظر کاربرد

مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله از نظر کاربرد، بیشتر به جنبه نظارتی و تشخیصی آنها مرتبط است. کارکرد اصلی اسکنرهای شعله نظارت بر شعله است. به همین دلیل، اسکنرهای شعله عمدتاً در کاربردهای صنعتی که شامل فرآیندهای احتراق مداوم هستند استفاده می شود. از جمله موارد استفاده اسکنرهای شعله می توان به نظارت بر فرآیندهای احتراق در بویلرها، توربین های گاز در نیروگاه ها، کوره ها، صنعت نفت و گاز و پالایشگاه ها اشاره کرد.

آشکارسازهای شعله کاربردهای گسترده تری دارند. آنها در درجه اول در برنامه هایی استفاده می شوند که تشخیص و پیشگیری از حریق بسیار مهم است. به همین دلیل دتکتورهای شعله در سیستم های حفاظت از حریق برای کشف و اعلام حریق در تجاری، انبارها و فضاهای عمومی و محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. دتکتورهای شعله ضد انفجار به طور خاص در محیط های خطرناک و دارای جوهای انفجاری مثل کارخانه های شیمیایی و صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه ها جهت تشخیص حریق مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی، در مقایسه اسکنر شعله و دتکتور شعله از نظر کابرد می توان گفت، در حالی که اسکنرهای شعله عمدتاً در کاربردهای صنعتی برای نظارت و کنترل فرآیندهای احتراق به کار می‌روند، آشکارسازهای شعله طیف وسیع‌تری از کاربردها بر روی تشخیص و پیشگیری از حریق در تنظیمات مختلف متمرکز شده ‌اند. آشکارسازهای شعله معمولاً در سیستم‌ های حفاظت آتش و محیط‌ هایی استفاده می ‌شوند که تشخیص زودهنگام شعله برای ایمنی ضروری است.

 

نتیجه 

مقایسه اسکنر شعله با دتکتور شعله نشان می دهد که به طور کلی، یک اسکنر شعله با نظارت مداوم شعله و ارائه بازخورد بلادرنگ به سیستم کنترل، نقش مهمی در تضمین عملکرد ایمن و کارآمد سیستم های احتراق ایفا می کند. این به تشخیص اختلال شعله، شرایط غیرعادی شعله یا سایر مسائل مربوط به احتراق کمک می کند و امکان واکنش سریع و اقدامات اصلاحی مناسب را فراهم می کند.

در مقابل، آشکارساز شعله وسیله ای است که برای تشخیص وجود شعله استفاده می شود. بدین ترتیب، آشکارساز شعله با ارائه هشدار اولیه و انجام اقدامات مناسب برای کاهش خطرات آتش سوزی و محافظت از جان و اموال، نقش مهمی در سیستم های ایمنی آتش نشانی ایفا می کند.

 

استعلام قیمت و خرید بی واسطه در سامانه کیوپیکت

برای استعلام قیمت و خرید انواع دتکتور شعله و دتکتور شعله کافیست با ثبت نام در سامانه تخصصی کیوپیکت و انتخاب محصولات مورد نظر و مشخص کردن شرایط خرید و تحویل، نسبت به درج استعلام قیمت اقدام فرمایید. لیست قیمت ارائه شده توسط تامین کنندگان، فروشندگان و نمایندگی های فروش عضو در سامانه کیوپیکت در کمتر از 24 ساعت در پروفایل شما قابل مشاهده خواهد بود.

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری