گالری

گالری

5 اردیبهشت 1403

04:52

mag.qpket logo
Search
Generic filters

5 اردیبهشت 1403

04:52

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سیستم های اعلام حریق بی سیم و برندهای برتر آن

سیستم های اعلام حریق بی سیم و برندهای برتر آن + قیمت

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

سیستم های اعلام حریق بی سیم ممکن است کمی جدید به نظر برسند اما در واقع اولین بار در دهه 1980 ظاهر شدند. از آنجایی که فناوری اولیه سیستم اعلام حریق وایرلس چند مشکل را تجربه کرد (عمدتاً به خاطر چالش های مربوط به عمر باتری و ارتباط رادیویی)، سیستم ‌های اعلام حریق بی ‌سیم چندان مورد اطمینان نبودند. با این حال، امروز اوضاع فرق کرده است.

 

همان طور که تلفن ‌های همراه و رایانه‌ های قرن بیست و یکم به طرز حیرت انگیزی جلوتر از اجدادشان در دهه 1980 هستند، تجهیزات اعلام حریق بی‌ سیم نیز چنین هستند.

سیستم‌های امروزی اعلام حریق وایرلس به طور کلی با استانداردهای بریتانیا (BS5839) و استانداردهای اروپایی برای اعلام حریق (EN54) مطابقت دارند، و تولیدکنندگان اعلام حریق بی ‌سیم معتبر بسیاری وجود دارند که در ادامه مطلب برخی از شاخص ترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

ویژگی های سیستم های اعلام حریق بی سیم

سیستم اعلام حریق وایر لس یا بی سیم (Wireless fire alarm system) نوعی سیستم اعلام حریق است که از فناوری بی سیم برای برقراری ارتباط بین اجزای سیستم اعلام حریق مانند آشکارسازهای دود، دتکتورهای حرارتی، شستی ها و فلاشرها و کنترل پنل اعلام حریق استفاده می کند.

برخلاف تجهیزات اعلام حریق سنتی که از سیم کشی برای اتصال دستگاه ها استفاده می کنند، سیستم های اعلام حریق وایرلس از امواج رادیویی برای انتقال داده ها از دستگاه ها به صفحه کنترل استفاده می کنند.

 

دیاگرام یک سیستم اعلام حریق بی سیم
ساختار کلی یک سیستم اعلام حریق بی سیم

 

مزایا

سیستم های اعلام حریق وایرلس مزایای متعددی نسبت به سیستم های سیمی سنتی دارند. مثلا:

نصب آسان

سیستم های اعلام حریق بی سیم را می توان به سرعت و به راحتی بدون نیاز به سیم کشی گسترده نصب کرد که می تواند در زمان و هزینه در طول مراحل نصب صرفه جویی کند.

انعطاف پذیری

سیستم های اعلام حریق بی سیم را می توان به راحتی و بدون نیاز به نصب سیم های جدید، در صورت نیاز، گسترش یا تغییر داد. این ویژگی، آنها را برای ساختمان هایی که ممکن است دستخوش تغییر یا نوسازی شوند، به گزینه ای ایده آل بدل می کند.

قابلیت اطمینان

سیستم های اعلام حریق بی سیم از فناوری پیشرفته برای اطمینان از برقراری ارتباط قابل اعتماد بین دستگاه ها استفاده می کنند و خطر هشدارهای کاذب یا هشدارهای از دست رفته را کاهش می دهند.

مقرون به صرفه

در برخی موارد، سیستم های اعلام حریق بی سیم ممکن است مقرون به صرفه تر از سیستم های سیمی سنتی باشند، به خصوص در ساختمان هایی که نصب سیم کشی ممکن است دشوار یا گران باشد.

معایب

سیستم های اعلام حریق بی سیم محدودیت هایی نیز دارند. به عنوان مثال، آنها ممکن است در معرض تداخل سایر دستگاه های بی سیم قرار گیرند که می تواند بر قابلیت اطمینان آنها تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، سیستم های اعلام حریق وایرلس نیاز به تعمیر و نگهداری و آزمایش منظم دارند تا اطمینان حاصل شود که آنها به درستی کار می کنند.

 

برندهای شاخص سیستم های اعلام حریق بی سیم

در ادامه 6 مدل از برندهای معروف و شاخص سیستم اعلام حریق بی سیم را معرفی می کنیم.

 

اکو Ekho از هوچیکی Hochiki

Ekho جدیدترین برند سیستم بی سیمی است که توسط Hochiki منتشر شده است و دومین پیشنهاد بی سیم آنها است. معمولاً برای سیستم‌ های ترکیبی، این نیز به یک ماژول مترجم نیاز دارد تا به یک لوپ آدرس ‌پذیر متصل شود که ارتباط بین هر دستگاه وایرلس مرتبط و کنترل پنل اصلی را مدیریت کند.

 

اکو Ekho از هوچیکی Hochiki

 

در مقایسه با سیستم FIREwave قدیمی خود، Ekho بهبودهای گسترده ای در محدوده ارتباطی، ظرفیت سیستم و عمر باتری ایجاد می کند.

طبق الزامات هوچیکی، همه نصاب ها باید قبل از عرضه محصول، آموزش سازنده را ببینند.

 

مدل فایرسل FireCell از برند ای ام اس EMS

FireCell از فرمت هاب و خوشه ای منحصر به فرد استفاده می کند که وسیله ای برای ایجاد سیستم های کاملا بی سیم یا هیبریدی فراهم می کند. هر سیستم توسط یک پنل آدرس پذیر Kentec کنترل می شود که به یک هاب متصل است. این هاب ارتباط خود را با تعدادی خوشه برای تشکیل زیرساخت وایر لس حفظ می کند.

 

مدل فایرسل FireCell از برند ای ام اس EMS

 

EMS به عنوان یک تولید کننده، دارای یک شجره واقعی است که از سال 1967 سیستم های بی سیم را توسعه می دهند. سیستم FireCell به طور گسترده به عنوان یک رهبر بازار و سیستمی در نظر گرفته می شود که قادر به مقیاس بندی برای محافظت از مکان های بسیار بزرگ است.

 

سیستم اعلام حریق بی سیم ریچ REACH از آپولو فایر Apollo Fire

REACH یک سیستم بی‌سیم جدید است که آپولو در سال 2022 وارد بازار کرد. این سیستم ترکیبی است و به هر سیستم آپولو سیمی اجازه می‌دهد با دستگاه ‌های بی‌سیم توسعه یابد.

 

سیستم اعلام حریق بی سیم ریچ REACH از آپولو فایر Apollo Fire

REACH در مقایسه با XPander قبلی خود از کانال های رادیویی بیشتر و باتری های کمتری بهره می برد.

 

استتیک Static از های فایر Hyfire

تجهیزات بی سیم استاتیک را می توان در طیف وسیعی از سیستم هایی که پروتکل Argus Vega را اجرا می کنند، ادغام کرد. مانند هر دستگاه دیگر Vega، مترجم را می توان از طریق حلقه سیمی سخت متصل و تغذیه کرد.

 

استتیک Static از های فایر Hyfire

 

Static می تواند برای گسترش سیستم سیمی سخت Vega یا صرفاً برای اجرای تجهیزات وایرلس استفاده شود. طیف گسترده ای از تجهیزات بی سیم از جمله دتکتورها، شستی های اعلام حریق، آژیرها و رابط ها موجود است.

هر مترجم می تواند تا 16 ورودی و 16 خروجی داشته باشد، بنابراین ممکن است چندین مترجم برای دستیابی به اندازه سیستم مورد نیاز لازم باشد.

 

سیستم اعلام حریق بی سیم تاروس Taurus از های فایر Hyfire

Taurus جدیدترین سیستم اعلام حریق بی سیم Hyfire است. این سیستم بر اساس یک پروتکل مش (mesh protocol) کاملاً جدید است که یک زیرساخت قوی با استفاده از چندین مسیر ارتباطی در سراسر شبکه فراهم می کند.

 

سیستم اعلام حریق بی سیم تاروس Taurus از های فایر Hyfire

 

ملاحظات ویژه ای در نظر گرفته شده است تا راه اندازی تا حد امکان بصری باشد. پلان های طبقه پیش فرض را می توان در نرم افزار TauREX و دستگاه های برنامه ریزی شده با اسکن کد QR آنها و رسم آنها بر روی پلان ها اسکن کرد.

 

وای-فایر Wi-Fyre از زتا آلارمز Zeta Alarms

سیستم Wi-Fyre به هر سیستم سیمی قابل آدرس دهی MKII از Zeta Alarms اجازه می دهد تا با دستگاه های وایرلس ادغام شود. یک ترانسپوندر به حلقه متصل می شود که یک پل بی سیم بین دستگاه های بی سیم مرتبط و پانل کنترل ایجاد می کند.

 

وای-فایر Wi-Fyre از زتا آلارمز Zeta Alarms

همه دستگاه‌های بی‌سیم دقیقاً با معادل ‌های سیم ‌کشی شده خود مطابقت دارند و هر سیستم هیبریدی را از نظر زیبایی ‌شناسی سازگار می ‌کنند.

 

ایکس پاندر XPander از آپولو فایر Apollo Fire

XPander یک سیستم اعلام حریق بی سیم هیبریدی است که بر روی پروتکل آدرس پذیر XP95 کار می کند. این بدان معناست که هر سیستم سیمی XP95 را می توان برای ادغام دستگاه های بی سیم گسترش داد.

 

ایکس پاندر XPander از آپولو فایر Apollo Fire

 

این سیستم به یک ماژول رابط لوپ نیاز دارد تا به لوپ متصل شود که به عنوان پل بین کنترل پنل و دستگاه های بی سیم XPander عمل می کند. طیف گسترده ای از دستگاه ها از جمله دتکتورها، شستی های اعلام حریق، آژیرها و رابط ها در دسترس هستند.

 

زیرو پلاس Zerio Plus از الکترو دتکتورز Electro Detectors

Zerio Plus از EDA یک سیستم کاملاً بی سیم است، به جای یک پیکربندی ترکیبی که اکثر سیستم های وایرلس تحت پوشش این مقاله را تشکیل می دهد. این بدان معناست که برای هیچ مترجم یا دستگاهی نیازی به کابل کشی نیست.

 

سیستم اعلام حریق وایر لس زیرو پلاس Zerio Plus از الکترو دتکتورز Electro Detectors

 

همانطور که مدیر فروش EDA در مصاحبه اخیر پیشنهاد کرد آنچه سیستم Zerio Plus را از رقبا متمایز می کند، سهولت برنامه نویسی است. سیستم ها را می توان به طور کامل از طریق پنل جلویی با گزینه های برنامه نویسی ساده پیکربندی کرد. این بدان معناست که حتی سیستم های بزرگ را می توان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی راه اندازی کرد.

 

سخن پایانی سیستم اعلام حریق بی سیم

به طور کلی، تصمیم به استفاده از سیستم اعلام حریق بی سیم به نیازها و الزامات خاص ساختمان و همچنین قوانین و مقررات محلی ساختمان بستگی دارد. برای تعیین اینکه آیا سیستم اعلام حریق وایرلس برای یک ساختمان یا برنامه خاص مناسب است یا خیر، مشورت با یک مهندس یا نصاب حفاظت حریق واجد شرایط بسیار مهم است.

چشم انداز تولید کنندگان اعلام حریق بی سیم بزرگتر از همیشه است و ما پیش بینی می کنیم که با توجه به مزایای کلیدی سیستم های بی سیم، این روند به رشد خود ادامه دهد.

برای دریافت استعلام قیمت و خرید بی واسطه انواع تجهیزات سیستم اعلام حریق نسبت به ثبت نام و درج استعلام قیمت در سامانه تخصصی کیوپیکت اقدام فرمایید.

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری