گالری

گالری

7 اردیبهشت 1403

19:11

mag.qpket logo
Search
Generic filters

7 اردیبهشت 1403

19:11

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سیستم اسپرینکلر آتش نشانی چیست و انواع آن کدام است؟ + استعلام قیمت

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی چیست و انواع آن کدام است؟ + استعلام قیمت

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

یکی از اجزای جدایی ناپذیر سیستم های خاموش کننده سقفی است که اطفا حریق را به طور موثر و خودکار در تنظیمات موثر ارائه می کند. سیستم اسپرینکلر متشکل از شبکه ای از لوله ها، دریچه ها و سرهای آبپاش است که سرتاسر ساختمان نصب می شوند. این سیستم ها برای شناسایی و پاسخ سریع به آتش سوزی طراحی شده اند.عنصر کلیدی سیستم اسپرینکلر سر آبپاش های آن است که به افزایش حرارت حساس است و در معرض دمای بالا فعال می شود.

اسپرینکلر آتش نشانی بر اساس قوانین و مقررات ساختمانی سازمان آتش نشانی هر کشوری باید نصب و طراحی شود. آنها می توانند به جلوگیری از گسترش آتش سوزی و به حداقل رساندن آسیب به اموال و همچنین محافظت از جان ساکنان ساختمان کمک کنند. 

 

بر اساس آمارها سیستم های اسپرینکلر مرگ و میر و از دست دادن اموال در اثر حریق را تا بیش از 65 درصد کاهش می دهند. به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ سامانه تخصصی کیوپیکت به بررسی انواع سیستم اسپرینکلر اطفای حریق، روش عملکرد، موارد استفاده، استانداردها، الزامات طراحی، نصب، تعمیر و نگهداری و شرایط انتخاب، خرید و روش استعلام و دریافت قیمت اسپرینکلر می پردازیم.

 

اسپرینکلر (شبکه بارنده خودکار) آتش نشانی چیست ؟

سیستم اسپرینکلر یا اسپرینکلر آتش نشانی (Fire sprinkler) که در زبان فارسی به عنوان سیستم آب پاش، پاشنده آب، آب افشان و همچنین شبکه های بارنده خودکار نیز شناخته می شود، یک وسیله اطفاء حریق است که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در ساختمان ها نصب می شود. سرهای آبپاش در سقف ها رو به کف یا به سمت هر نقطه آتش سوزی قرار می گیرند. انتهای دیگر سیستم اسپرینکلر به تعدادی لوله و منبع آب فشار قوی متصل است. یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی برای خاموش کردن آتش در مراحل اولیه آن قبل از توسعه آن طراحی شده است.

موارد استفاده و کاربردهای شبکه های بارنده آتش نشانی

اسپرینکلرهای آتش نشانی جزء ضروری سیستم حفاظت در برابر آتش سوزی ساختمان هستند و در طیف وسیعی از کاربردها برای محافظت از جان و اموال استفاده می شوند. برخی از رایج ترین کاربردها و کاربردهای اسپرینکلرهای آتش نشانی عبارتند از:

انواع سرهای اسپرینکلر

ساختمان های تجاری

پاشنده های آب آتش نشانی معمولاً در ساختمان های تجاری مانند ادارات، هتل ها و مراکز خرید برای محافظت از ساکنان و اموال در برابر آتش سوزی استفاده می شود.

تأسیسات صنعتی

اسپرینکلرهای آتش نشانی در تأسیسات صنعتی مانند کارخانه ها و انبارها برای محافظت در برابر آتش سوزی که ممکن است در اثر ماشین آلات یا تجهیزات دیگر رخ دهد، استفاده می شود.

ساختمان های مسکونی

آبپاش های آتش نشانی به طور فزاینده ای در ساختمان های مسکونی مانند برج ها، مجتمع ها و آپارتمان ها برای محافظت از ساکنان و اموال در برابر آتش سوزی نصب می شوند.

مراکز پزشکی و مراقبت های بهداشتی

اسپرینکلرهای آتش نشانی در مراکز پزشکی و مراقبت های بهداشتی مانند بیمارستان ها و خانه های سالمندان برای محافظت از بیمارانی که ممکن است در صورت آتش سوزی قادر به تخلیه سریع نباشند استفاده می شود.

موسسات آموزشی

آبپاش های آتش نشانی در مدارس و سایر موسسات آموزشی برای محافظت از دانش آموزان، اساتید و اموال در برابر آتش سوزی استفاده می شود.

مراکز داده و اتاق های سرور

اسپرینکلرهای آتش نشانی در اتاق های سرور و مراکز داده برای محافظت از تجهیزات الکترونیکی حساس در برابر آتش سوزی که می تواند ناشی از خطاهای الکتریکی یا دلایل دیگر باشد، استفاده می شود.

موزه ها و گالری های هنری

اسپرینکلرهای آتش نشانی در موزه ها و گالری های هنری برای محافظت از مجموعه های ارزشمند در برابر آتش سوزی استفاده می شود.

مزایای اسپرینکلر آتش نشانی

سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی به گونه ای طراحی شده اند که در صورت وقوع آتش سوزی سریع تر و به طور خودکار واکنش نشان دهند، صرف نظر از زمان روز یا نگرانی های ایمنی.

سایر مزایای سیستم اسپرینکلر آتش نشانی عبارتند از:

  • سیستم های اسپرینکلر اتوماتیک و همیشه پاسخگو هستند. بنابراین کنترل آتش، سریع است و نیازی به دخالت انسانی نیست.
  • اگر آتش در همان ابتدا خاموش شود، به میزان قابل توجهی گرما و دود کمتری تولید می شود – این همان کاری است که آبپاش ها برای انجام آن طراحی شده اند.
  • خسارت اموال کاهش می یابد. یک سیستم خوب طراحی شده آتش را کنترل می کند و آسیب آتش / آب به طور کلی محلی می شود.
  • آتش سوزی های کنترل شده با اسپرینکلر در اکثر موارد آسیب کمتری نسبت به آتش سوزی هایی دارد که توسط اسپرینکلرها کنترل نمی شوند.
  • آتش های کنترل شده با اسپرینکلر تقاضا برای امنیت را کاهش می دهد زیرا فرصت های نفوذ را به حداقل می رساند.
  • سیستم های اسپرینکلر نسبت به استفاده از هایدرانت ها و شیلنگ های آتش نشانی، آب کمتری استفاده می کنند.

معایب اسپرینکلر

علاوه بر هزینه های قابل توجه نصب اولیه، یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در نظر گرفته شود، تعمیر و نگهداری و تعمیرات مداوم و هزینه های مرتبط است. سیستم های آبیاری شامل مقدار قابل توجهی از قطعات متحرک است که نیاز به تنظیم و تعویض دوره ای در طول زمان دارند. سرهای اسپرینکلر ممکن است از تراز خارج شوند و نیاز به تنظیم مجدد دستی داشته باشند تا از پوشش مناسب مناطقی که برای آبیاری طراحی شده اند اطمینان حاصل شود.

اجزای اسپرینکلر آتش نشانی

به طور کلی یک سیستم اسپرینکلر از سه بخش تشکیل می شود:

  1. یک منبع آب مناسب
  2. سیستم لوله کشی
  3. سرهای اسپرینکلر

سر اسپرینکلر آتش نشانی

سر یا هد اسپرینکلر (sprinkler head) یکی از اجزای اصلی سیستم اسپرینکلر آتش نشانی است که در صورت آتش سوزی آب را آزاد می کند. این سر معمولاً روی یک شبکه لوله ‌کشی نصب می ‌شود که به یک منبع آب قابل اطمینان مانند منبع آب شهری یا مخزن ذخیره اختصاصی متصل است.

سرهای آبپاش به گونه ای طراحی شده اند که هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا ناشی از آتش سوزی فعال می شوند و با رهاسازی آب به صورت کنترل شده برای سرکوب یا خاموش کردن شعله کار می کنند.

سرهای آبپاش در انواع و اندازه های مختلف تولید می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که نیازهای مختلف حفاظت در برابر آتش را برآورده کنند.

 

اجزای سر اسپرینکلر اطفای حریق

سرهای آبپاش آتش نشانی معمولاً از اجزای متعددی تشکیل شده اند که با هم کار می کنند تا آتش را شناسایی و خاموش کنند.

اجزای مختلف اسپرینکلر

اجزای اصلی یک سر آبپاش عبارتند از:

 

قاب یا بدنه (Frame)

قاب پوسته بیرونی سر اسپرینکلر است که اجزای داخلی را در خود جای می دهد. معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته شده و برای مقاومت در برابر دماهای بالا و محیط های خورنده طراحی شده است.

 

دفلکتور (Deflector)

دفلکتور یا منحرف کننده صفحه فلزی است که در بالای قاب قرار می گیرد و وظیفه هدایت جریان آب را بر عهده دارد. بسته به نوع آتش سوزی و خطر محافظت شده به گونه ای طراحی شده است که آب را در یک الگوی خاص پاشش کند.

 

لامپ شیشه ای یا سنسور حرارتی جزء حساس به حرارت سر آبپاش است که باعث آزاد شدن آب می شود. در صورت بروز آتش سوزی، حرارت ناشی از شعله ها باعث می شود لامپ شیشه ای شکسته شود یا پیوند قابل ذوب ذوب شود و آب از سر آبپاش عبور کند و به آتش برسد.

 

مایع داخل سر اسپرینکلر چیست و رنگ های آن به چه معناست؟

مایع داخل  لامپ شیشه ای یا همان سنسور حرارتی سر اسپرینکلر معمولاً یک مایع رنگی است که برای ارائه یک نشانه بصری از درجه حرارت آبپاش استفاده می شود. رنگ مایع با درجه حرارت سر آبپاش مطابقت دارد و نشان دهنده دمایی است که در صورت آتش سوزی آبپاش در آن فعال می شود.

مایع داخل سر آبپاش به گونه ای طراحی شده است که وقتی در معرض دماهای بالا قرار می گیرد، منبسط می شود، که باعث می شود لامپ شیشه ای یا اتصال ذوب شونده شکسته شود و آب از سر اسپرینکلر عبور کند و روی آتش پاشیده شود. استفاده از مایعات رنگی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سر آبپاش با درجه حرارت صحیح بر اساس خطر آتش سوزی بالقوه و محدوده دمایی مورد انتظار در محل مناسب نصب شده است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که کد رنگی سرهای آبپاش ممکن است بسته به سازنده یا استاندارد سیستم حفاظت آتش خاص مورد استفاده متفاوت باشد. بنابراین، توصیه می شود برای راهنمایی خاص در مورد کد رنگی سرهای اسپرینکلر در یک سیستم معین، با مستندات سازنده یا یک متخصص حفاظت در برابر آتش واجد شرایط مشورت کنید.

 

درجه دمایی مایع داخل سنسور حرارتی اسپرینکلر
درجه دمایی مایع داخل سنسور حرارتی اسپرینکلر

 

رایج ترین رنگ های مورد استفاده برای مایعات لامپ شیشه ای سر اسپرینکلر عبارتند از:

نارنجی: 135 درجه فارنهایت (57 درجه سانتیگراد)

قرمز: 155 درجه فارنهایت (68 درجه سانتیگراد)

زرد: 175 درجه فارنهایت (79 درجه سانتیگراد)

سبز: 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد)

آبی: 286 درجه فارنهایت (141 درجه سانتیگراد)

بنفش: 360 درجه فارنهایت (182 درجه سانتیگراد)

 

روش کار و عملکرد اسپرینکلر آتش نشانی

سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی از طریق یک لامپ حسگر حرارتی که در سر سیستم قرار دارد کار می کنند. اگر آتش سوزی شروع شود، دمای سنسور اسپرینکلر افزایش می یابد. هنگامی که حرارت از یک نقطه تنظیم شده فراتر رود، لامپ حسگر شکسته می شود و عامل اطفا روی آتش پاشیده می شود.

هنگامی که یک اسپرینکلر آتش نشانی فعال می شود، آب یا سایر مواد مهارکننده آتش مانند آب یا فوم را با الگوی خاصی که برای خاموش کردن آتش طراحی شده است، آزاد می کند.

 

انواع اسپرینکلر آتش نشانی از نظر نحوه عمل شیرها، نوع واکنش و روش نصب

اسپرینکلرهای آتش نشانی را می توان بر اساس معیارهای مختلفی از جمله عملکرد شیر، نوع واکنش و روش نصب به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. از این جنبه ها اسپرینکلر دارای انواع زیر است:

اسپرینکلر آتش نشانی آویزان یا پایین زن
یک نمونه اسپرینکلر پایین زن

 

اسپرینکلر آویزان یا پایین زن (Pendent Sprinkler)

اسپرینکلرهای آویزان یا پایین زن بر روی سقف نصب می شوند و از شبکه لوله کشی آویزان می شوند. آنها برای ارائه یک منطقه پوشش گسترده طراحی شده اند و معمولا در محیط های تجاری و صنعتی استفاده می شوند.

 

اسپرینکلر بالازن
اسپرینکلر بالازن

 

اسپرینکلر رو به بالا یا بالا زن (Upright Sprinkler)

اسپرینکلرهای رو به بالا یا بالازن بر روی شبکه لوله کشی به صورت عمودی نصب می شوند و معمولاً در مناطقی که سقف برای نصب سیستم پایین زن مناسب نیست، استفاده می شود.

 

اسپرینکلر آتش نشانی دیواری یا کنار زن (Sidewall Sprinkler)

آبپاش های جانبی به جای سقف بر روی دیوار نصب می شوند و گزینه مناسبی برای مناطقی است که سقف خیلی بلند یا مسدود شده است.

 

لوله کشی اسپرینکلر

 

اسپرینکلر مخفی (oncealed Sprinkler)

اسپرینکلرهای کانسیلد یا مخفی طوری طراحی شده اند که به صورت توکار در پشت سقف یا دیوار پنهان شوند و ظاهری زیباتر ارائه دهند. آنها معمولاً در مناطقی استفاده می شوند که ظاهر و زیبایی سیستم اسپرینکلر مهم است، مانند هتل ها، رستوران ها یا خانه ها.

 

اسپرینکلر واکنش سریع (Quick Response Sprinkler)

اسپرینکلرهای واکنش سریع به گونه ای طراحی شده اند که سریع تر از آبپاش های استاندارد فعال شوند. آنها روزنه های کوچکتری دارند و طوری طراحی شده اند که آب را با سرعت جریان کمتری آزاد کنند، که به آنها اجازه می دهد تا سریعتر به آتش واکنش نشان دهند و آن را قبل از گسترش بیش از حد آن خاموش کنند.

اطفا حریق سقفی

انواع سیستم های اسپرینکلر

انواع مختلفی از سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی وجود دارد که هر کدام برای رفع نیازها و نیازهای خاص طراحی شده اند. برخی از رایج ترین انواع سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی عبارتند از:

 

سیستم اسپرینکلر لوله مرطوب (Wet Pipe Sprinkler)

اینها رایج ترین نوع سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی هستند و معمولاً در ساختمان هایی که دمای محیط بالای انجماد است استفاده می شود. در سیستم آبپاش لوله مرطوب، لوله ها همیشه با آب پر می شوند و زمانی که سر آبپاش فعال می شود آماده تخلیه می شوند.

 

سیستم اسپرینکلر لوله خشک (Dry Pipe Sprinkler)

این سیستم ها معمولاً در ساختمان هایی استفاده می شوند که دما می تواند به زیر صفر برسد. در سیستم آبپاش لوله خشک، لوله ها به جای آب با هوای تحت فشار یا نیتروژن پر می شوند. هنگامی که یک سر اسپرینکلر فعال می شود، فشار هوا آزاد می شود و به آب اجازه می دهد از طریق لوله ها و روی آتش جریان یابد.

 

سیستم اسپرینکلر پیش عملگر (Pre-action Sprinkler)

این سیستم ها مشابه سیستم های لوله خشک هستند اما قبل از رها شدن آب به دو ماشه جداگانه نیاز دارند. ابتدا یک سیستم تشخیص حریق باید حریق را تشخیص دهد و به تابلوی کنترل برای باز کردن شیر سیگنال دهد. سپس، قبل از رها شدن آب، یک سر آبپاش باید فعال شود.

 

سیستم اسپرینکلر سیلابی (Deluge Sprinkler)

این سیستم ها معمولاً در مناطقی استفاده می شود که آتش می تواند به سرعت گسترش یابد، مانند کارخانه های شیمیایی یا تأسیسات ذخیره سازی. در سیستم سیلابی، تمام سرهای اسپرینکلر باز هستند و با تشخیص آتش سوزی، آب از تمام سرها به یکباره تخلیه می شود.

 

سیستم فوم اسپرینکلر  (Foam Sprinkler System)

سیستم اسپرینکلر فوم به گونه ای طراحی شده است که مخلوطی از آب و فوم کنسانتره را برای سرکوب آتش سوزی شامل مایعات یا گازهای قابل اشتعال فراهم کند. سیستم های فوم معمولاً در تاسیسات صنعتی مانند پالایشگاه ها، کارخانه های شیمیایی و فرودگاه ها استفاده می شوند.

دتکتور اعلام حریق در کنار اسپرینکلر

سیستم اسپرینکلر مه آب (Water Mist Sprinkler System)

سیستم اسپرنکلر واتر میست یا غبار آب به گونه ای طراحی شده است که مه ریز از ذرات آب را برای خاموش کردن آتش فراهم کند. سیستم های مه آب معمولاً در مناطقی که آسیب آب باید به حداقل برسد، مانند مراکز داده، اتاق های سرور، موزه ها و مراکز مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.

 

سیستم اسپرینکلر خطر ویژه (Special Hazard Sprinkler System)

سیستم های اسپرینکلر خطر ویژه برای محافظت در برابر آتش در مناطقی با خطرات آتش سوزی منحصر به فرد، مانند گازها یا مایعات قابل اشتعال، گرد و غبار قابل احتراق، یا دارایی های با ارزش بالا طراحی شده اند. این سیستم ها ممکن است از ترکیبی از اسپرینکلرها، دتکتورها و سایر عوامل اطفاء حریق برای ارائه حفاظت موثر در برابر آتش استفاده کنند.

نوع سیستم اسپرینکلر آتش نشانی مورد استفاده به نیازها و نیازهای خاص ساختمان یا تأسیسات بستگی دارد.

اسپرینکلر در کنار دتکتور

انواع سیستم اسپرینکلر آتش نشانی برای اطفای چه نوع حریق هایی مناسب است؟

اسپرینکلرهای آتش نشانی برای خاموش کردن یا کنترل آتش در طیف وسیعی از موقعیت ها طراحی شده اند. نوع آتشی که یک سیستم آبپاش برای اطفاء آن مناسب است به عوامل متعددی از جمله نوع سیستم شبکه بارنده، نوع سر اسپرینکلر و محل قرارگیری اسپرینکلرها بستگی دارد.

به طور کلی، اسپرینکلرهای آتش نشانی در خاموش کردن آتش‌هایی که در مراحل اولیه هستند، قبل از اینکه فرصتی برای گسترش یا تشدید داشته باشند، مؤثرتر هستند. متداول ترین انواع آتش سوزی که سیستم های اسپرینکلر برای اطفاء مناسب هستند عبارتند از:

 

آتش‌ های کلاس A

آتش ‌هایی هستند که شامل مواد قابل احتراق معمولی مانند چوب، کاغذ یا پارچه می ‌شوند. سیستم های لوله مرطوب معمولاً در خاموش کردن آتش سوزی کلاس A مؤثر هستند.

 

آتش‌ سوزی‌ های کلاس B

آتش ‌هایی هستند که شامل مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، روغن یا الکل می‌ شوند. سیستم های آبپاش فوم معمولاً برای خاموش کردن آتش های کلاس B استفاده می شود.

 

آتش سوزی کلاس C

 این آتش سوزی ها شامل تجهیزات الکتریکی یا سیم کشی می شود. مه آب یا سیستم های آبپاش شیمیایی خشک معمولاً برای خاموش کردن آتش های کلاس C استفاده می شود.

 

آتش ‌سوزی کلاس D

آتش ‌هایی هستند که شامل فلزات قابل احتراق مانند منیزیم یا تیتانیوم می ‌شوند. سیستم های تخصصی پودر خشک یا ماسه معمولاً برای خاموش کردن آتش های کلاس D استفاده می شود.

 

آتش های کلاس K

آتش هایی هستند که شامل روغن ها یا چربی های پخت و پز می شوند. سیستم های اسپرینکلر شیمیایی مرطوب معمولاً برای خاموش کردن آتش های کلاس K استفاده می شود.

توجه به این نکته ضروری است که اسپرینکلرهای آتش نشانی برای انواع آتش سوزی ها مناسب نیستند. به عنوان مثال، اسپرینکلرها ممکن است در خاموش کردن آتش ‌هایی که شامل مواد شیمیایی یا گازهای خاص هستند، مؤثر نباشند. علاوه بر این، اسپرینکلرها ممکن است برای آتش سوزی در مناطق با سقف کم یا فضاهای محدود مناسب نباشند. به طور کلی، تصمیم به استفاده از سیستم اسپرینکلر آتش نشانی به نیازها و الزامات خاص ساختمان یا تأسیسات بستگی دارد.

 

استانداردهای طراحی، لوله کشی و نصب شبکه اسپرینکلر آتش نشانی

 

استانداردهای طراحی، لوله کشی و نصب شبکه اسپرینکلر آتش نشانی

NFPA 13 استانداردی از انجمن ملی حفاظت در برابر آتش (NFPA) است که حداقل الزامات را برای طراحی، نصب و نگهداری سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی خودکار تعیین می کند. این یک استاندارد شناخته شده برای مهندسی حفاظت از آتش است و به عنوان پایه ای برای بسیاری از قوانین و مقررات حفاظت از آتش در ایالات متحده و سراسر جهان استفاده می شود.

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران که به حفاظت از ساختمان ها در مقابل حریق اختصاص دارد الزام کرده است که تا زمان تهیه آیین نامه ملی برای شبکه های بارنده خودکار (اسپرینکلرها) و سایر سیستم های خودکار اطفای حریق، طراحی و نصب این شبکه ها باید بر اسا مرجع NFPA 13 صورت گیرد.

NFPA 13 الزامات دقیقی را برای طراحی و نصب انواع مختلف سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی از جمله سیستم های مرطوب، خشک، پیش عملگر، سیلابی و فوم فراهم می کند. این استاندارد جنبه هایی مانند طراحی لوله کشی، قرار دادن سر اسپرینکلر، محاسبات هیدرولیک، الزامات تامین آب و روش های بازرسی، آزمایش و نگهداری را پوشش می دهد.

برخی از الزامات کلیدی NFPA 13 برای طراحی و نصب سیستم اسپرینکلر عبارتند از:

سرهای اسپرینکلر باید مطابق با الزامات فاصله گذاری خاص بر اساس نوع هد و طبقه بندی خطر منطقه تحت حفاظت نصب شوند.

– آبرسانی به سیستم اسپرینکلر باید به اندازه کافی باشد تا دبی و فشار مورد نیاز را به تمام هدهای اسپرینکلر در سیستم تامین کند.

– سیستم های اسپرینکلر باید به گونه ای طراحی شوند که به موقع عمل کنند و سرهای آبپاش در یک چارچوب زمانی مشخص بر اساس طبقه بندی خطر منطقه تحت حفاظت فعال شوند.

سیستم های اسپرینکلر باید به طور منظم بازرسی، آزمایش و نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می کنند و تمام استانداردها و مقررات قابل اجرا را رعایت می کنند.

 

تعمیر و نگهداری سیستم اسپرینکلر

تعمیر و نگهداری منظم و آزمایش سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها در مواقع اضطراری ضروری است.

 

اسپرینکلر سقفی

 

راهنمایی انتخاب و خرید اسپرینکلر آتش نشانی

هنگام انتخاب و خرید اسپرینکلرهای آتش نشانی، چندین فاکتور مهم وجود دارد که باید برای اطمینان از انتخاب سیستم مناسب برای نیازهای خاص خود در نظر بگیرید. برای این منظور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نوع ساختمان و تصرفات ساختمانی

نوع ساختمان و طبقه بندی تصرفات آن فاکتورهای مهمی است که در انتخاب سیستم آبپاش آتش نشانی باید در نظر گرفته شود. انواع مختلف ساختمان ها و محل های تصرفات ساختمانی خطرات آتش سوزی متفاوتی دارند و به انواع مختلفی از سیستم های اسپرینکلر برای ارائه حفاظت بهینه نیاز دارند.

 

تامین آب

تامین آب موجود در ساختمان بر نوع سیستم آبپاش قابل نصب تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، سیستم های اسپرنکلر لوله مرطوب نیاز به منبع آب ثابت دارند، در حالی که سیستم های لوله خشک به منبع هوا یا نیتروژن برای جلوگیری از یخ زدن آب نیاز دارند.

 

طبقه بندی خطر

طبقه بندی خطر منطقه تحت حفاظت بر انتخاب و خرید نوع سر اسپرینکلر و الزامات فاصله مورد نیاز برای ایجاد حفاظت موثر در برابر آتش تأثیر می گذارد. مناطق با طبقه بندی خطر بالاتر، مانند مناطقی که دارای مایعات یا گازهای قابل اشتعال هستند، به سیستم های اسپرینکلر تخصصی خاص نیاز دارند.

 

قوانین و مقررات محلی

مهم است که اطمینان حاصل شود که هر سیستم آبپاش آتش نشانی که خریداری می کنید مطابق با قوانین محلی ساختمان و مقررات حفاظت در برابر آتش باشد. عدم رعایت این مقررات می تواند منجر به جریمه، عدم صدور تاییدیه آتش نشانی و تاخیر در نصب سیستم شما شود.

 

سازنده و گارانتی

هنگام انتخاب سیستم اسپرینکلر آتش نشانی، مهم است که سازنده معتبری را انتخاب کنید که گارانتی ارائه می دهد و سابقه تولید سیستم های قابل اعتماد و موثر را داشته باشد.

 

نصب و نگهداری

نصب و نگهداری سیستم اسپرینکلر آتش نشانی برای اطمینان از عملکرد صحیح آن در صورت آتش سوزی بسیار مهم است. هنگام خرید یک سیستم، مهم است که الزامات نصب و نگهداری و همچنین در دسترس بودن متخصصان واجد شرایط برای نصب و نگهداری سیستم را در نظر بگیرید.

اسپرینکلر بالا زن

هزینه

در نهایت، هزینه همیشه در هنگام خرید سیستم آبپاش آتش نشانی مورد توجه است. در حالی که انتخاب سیستمی که محافظت موثر در برابر آتش سوزی را فراهم می کند مهم است، همچنین در نظر گرفتن هزینه سیستم، نصب و نگهداری و همچنین هرگونه صرفه جویی در هزینه های احتمالی مرتبط با کاهش حق بیمه یا بهبود ایمنی نیز مهم است.

خرید یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی مستلزم بررسی دقیق عوامل مختلف است. برای اطمینان از انتخاب سیستمی که تمام کدها و مقررات قابل اجرا را برآورده می کند و حفاظت موثر در برابر آتش را برای نیازهای خاص شما فراهم می کند، مهم است که با یک متخصص حرفه ای حفاظت در برابر آتش کار کنید. کارشناسان ما در سامانه تخصصی کیوپیکت آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما جهت انتخاب و خرید انواع تجهیزات سیستم اسپرینکلر آتش نشانی هستند.

 

برندهای شاخص خارجی اسپرینکلر آتش نشانی

 

برندهای شاخص ایرانی اسپرینکلر آتش نشانی

  • اسپرینکلر ایران شیر
  • اسپرینکلر آریا کوپلینگ

 

استعلام لیست قیمت و بهترین خرید اسپرینکلر آتش نشانی در سامانه تخصصی کیوپیکت

برای دریافت لیست قیمت انواع تجهیزات سیستم اسپرینکلر آتش نشانی با ثبت نام در سامانه تخصصی کیوپیکت نسبت به مقایسه و انتخاب کالاهای مورد نظر خود و درج استعلام قیمت اقدام فرمایید. در کمتر از 24 ساعت لیست قیمت تولید کنندگان، تامین کنندگان، فروشندگان و نمایندگی های فروش انواع اسپرینکلرهای آتش نشانی برای شما ارسال خواهد شد. کیوپیکت امکان خرید بی واسطه با کمترین قیمت تجهیزات آتش نشانی و دریافت پیشنهاد فنی آنلاین مناقصه را برای فعالان این حوزه فراهم کرده است.

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
6 پاسخ
  1. با سلام
    اسپرینکلر ها فقط امکان پاشش آب رو دارند یا امکان نصب اسپرینکلر با مخزن CO2 نیز وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری