گالری

گالری

28 فروردین 1403

12:49

mag.qpket logo
Search
Generic filters

28 فروردین 1403

12:49

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سیستم اطفا حریق سقفی چیست و انواع آن

سیستم اطفا حریق سقفی و انواع آن

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

سیستم اطفا حریق سقفی یکی از تجهیزات مهم برای حفاظت از اموال و اشیا در برابر حریق است. در پروسه حفاظت در برابر آتش سقف به عنوان آستر به همراه هر چارچوب حمایتی، از جمله ستون ‌ها، اتصالات و هر ماده عایق تعریف می‌شود.

به طور کلی، سقف یک عنصر ساختاری در نظر گرفته نمی شود، بلکه یک سطح تمام شده است که سطح زیرین سازه سقف یا کف طبقه بالا را پنهان می‌ کند.

اما آیا وجود یک سقف مقاوم در برابر آتش سوزی، خطرات ناشی از حریق را به صفر نزدیک می‌کند؟ پاسخ به طور واضح خیر است. سقف می ‌تواند یک عامل بازدارنده از انتشار آتش باشد و فرصت مناسبی را برای فرار افراد فراهم کند. اما در محیط ‌هایی که بحث حفاظت از اموال و دارایی ‌ها مطرح است، وجود سقف ضد حریق نمی ‌تواند از خسارات وارده جلوگیری کند و به همین دلیل استفاده از سیستم اطفای حریق سقفی به یک الزام در محیط‌های مختلف تبدیل شده است.

فاجعه آتش سوزی یک تهدید رایج برای جان و مال افراد است. آتش سوزی بیشتر در مواقعی رخ می‌ دهد که هیچ فردی در اطراف نباشد و برای غلبه بر این مشکل، استفاده از سیستم اطفا حریق خودکار تنها راه حل برای محافظت شبانه روزی است.

معمولا افراد تصور می‌کنند که سیستم اطفا حریق سقفی همان اسپرینکلر است. در صورتی که سیستم های اطفای حریق سقفی و اسپرینکلر مشابه هستند، اما یکسان نیستند. در این مقاله ما سعی کرده‌ ایم تفاوت این دو سیستم و انواع آن را برای شما توضیح دهیم.

سیستم های اطفای حریق سقفی چیست؟

سیستم اطفا حریق سقفی برای اطفا یا کنترل حریق در سقف نصب می شود و توسط گرما، دود یا ترکیبی از این دو فعال می شود. این سیستم های اطفا حریق سقفی به افزایش سریع گرما یا وضعیت آتش‌ سوزی بدون دخالت انسان واکنش نشان می ‌دهند.

در یک سیستم اطفا حریق سقفی از آب، مواد اطفا حریق گازی، شیمیایی یا فوم برای سرکوب و کنترل آتش استفاده می ‌شود. سیستم اطفا حریق سقفی به طور خودکار آتش سوزی را تشخیص می‌ دهد و سپس یک سرکوب کننده آتش را آزاد می‌کند. تمایز سیستم اطفای حریق سقفی با دیگر سیستم های اطفای حریق، نصب آن در سقف است.

انواع سیستم اطفا حریق سقفی

چندین گزینه برای سیستم اطفا حریق سقفی وجود دارد. یکی از رایج ‌ترین انواع سیستم اسپلینکلر است که آب را برای سرکوب آتش پخش می ‌کند. در حالی که این روش بسیار قابل اعتماد است، در بسیاری از موارد آب می تواند آسیب بیشتری به تجهیزات وارد کند.

در مورد سیستم ‌های اطفا حریق سقفی که از عوامل مهار کننده مه آب استفاده می‌ کنند نیز چنین است. مه آب می‌تواند باعث خوردگی شود و دارای عوارض محیطی و بهداشتی باشد. گزینه دیگر سیستم اطفا حریق سقفی خودکار استفاده از مواد شیمیایی خشک یا گازی برای سرکوب آتش است.

مزیت عامل گازی این است که هیچ پسماندی از خود باقی نمی‌گذارد و این عوامل شیمیایی خشک برای خاموش کردن حریق مایعات قابل اشتعال مناسب هستند.

اسپرینکلر

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی سیستمی از آبپاش‌ها است که آب را برای کنترل و خاموش کردن آتش رها می‌کند و عموما در سقف نصب می شود. این سیستم ‌ها مانند سیستم‌ اطفا حریق با گرما یا دود (یا هر دو) فعال می ‌شوند. برای بسیاری از انواع آتش سوزی، آب موثرترین عامل اطفای حریق است.

بعلاوه، کارکرد آبپاش‌ ها نسبت به سایر سیستم ‌های اطفا حریق هزینه کمتری دارند، زیرا از آب استفاده می ‌کنند، خاموش کننده ‌ای نسبتا ارزان قیمت، که اکثر فضاها امکان دسترسی به آن را دارند.

اسپرینکلر سقفی

انواع سیستم اسپرینکلر

بسته به کاربرد، انواع مختلفی از سیستم‌های اسپرینکلر وجود دارد. اسپرینکلرها به دو حالت، در سقف به صورت عمودی و یا در دیوار به صورت افقی نصب می شوند. نصب مدل سقفی آن مرسوم تر است. اسپرینکلرها از نظر  عملکرد به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

      • اسپرینکلر سیلابی

    مناسب برای نگهداری مواد خطرناک یا سایر مناطق با خطرات بالا، مانند آشیانه هواپیما.

        • اسپرینکلر لوله مرطوب

      از این سیستم‌ها در ساختمان‌های پرتردد مانند هتل‌ها، در ساختمان های اداری، مدارس و برج‌های مسکونی و تجاری و هر جایی که دمای آن پایین نباشد، می‌توان استفاده کرد.

          • اسپرینکلر لوله خشک

        در مناطقی که در معرض دمای انجماد هستند ایده آل هستند. انبارهایی که سیستم گرمایشی ندارند، گاراژهای پارکینگ و فضاهای زیر شیروانی اغلب از این سیستم حفاظت در برابر آتش استفاده می‌کنند.

            • اسپرینکلر پیش عملگر

          اسپلینکلر پیش عملگر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که امکان آسیب دیدن اموال و عوامل توسط آب وجود داشته باشد.

          سیستم اطفا حریق سقفی گازی

          با یک سیستم گاز تحت فشار، گاز به عنوان مایع تحت فشار با استفاده از نیتروژن مایع در سیستم نگهداری می‌شود. هنگامی که آتش سوزی تشخیص داده می شود، سیستم گاز را آزاد می‌کند و برای خاموش کردن حریق، با آتش واکنش شیمیایی انجام می‌دهد. گازهای بی اثر مانند نیتروژن، اینرژن و آراگونیت از مهارکننده‌های آتش و مورد استفاده در سیستم اطفا حریق گازی می‌باشند.

          سیستم های گازی می توانند آتش را با خفه کردن، جابجایی یا کاهش اکسیژن خاموش کنند. گازهای بی اثر برای موقعیت هایی که تجهیزات ارزشمند یا حساس نیاز به محافظت دارند مناسب هستند. این نوع سیستم برای اتاق‌های سرور و سایر مناطق با تجهیزات الکترونیکی پیشرفته ایده آل است.

          برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سیستم اطفا حریق گازی اینجا را بخوانید.

          اسپرینکلر سقفی

          سیستم اطفا حریق سقفی فوم

          در این نوع سیستم مواد شیمیایی کربنات پتاسیم به کار رفته است. یک ماده شیمیایی بی خطر که برای خاموش کردن آتش در نزدیکی اقلام خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که از سیستم اطفا حریق فوم به راحتی در آشپزخانه‌های تجاری استفاده می‌شود. هنگامی که آتش رخ می‌دهد، این نازل‌ها یک فوم شیمیایی برای خاموش کردن آتش آزاد می‌کنند. سیستم اطفا حریق سقفی مدل می‌تواند با حرارت یا با سوئیچ دستی فعال شود.

          یکی از رایج‌ترین مکان‌هایی که آتش‌سوزی در آن رخ می‌دهد، در آشپزخانه است که به دلیل یک اشتباه آشپزی یا روغن داغ است. سیستم‌های اطفا حریق فومی برای این نوع شرایط طراحی شده‌اند. آنها در زیر سقف‌های آشپزخانه قرار می‌گیرند، آسیب جزئی ایجاد می‌کنند و به راحتی قابل استفاده هستند.

          این سیستم گرانتر از چندین سیستم دیگر است و به لوله و اتصالات ساخته شده از فولاد ضد زنگ نیاز دارد. همچنین سیستم فومی می‌تواند در مناطقی که مهار آب امکان پذیر نیست مانند ترانسفورماتورها و مخازن روغن استفاده شود.

          سیستم اطفا حریق سقفی پودر

          سیستم های اطفای حریق سقفی مدل پودری یا آئروسل ترکیبی از ریزذرات و مواد گازی است که در مناطقی که رطوبت باعث آسیب می‌شود، قابل استفاده است و در سقف نصب و اجرا می‌شود. ذرات موجود در ای سیستم در حالت بخار هستند تا زمانی که از دستگاه تخلیه شوند. در زمان انتشار، یک واکنش زنجیره‌ای ذرات جامد ریز تولید می‌کند تا آتش را سرکوب کند.

          برای سرکوب آتش، عامل سرکوب باید چهار وجهی آتش را بشکند. به این معنی که مواد شیمیایی سرکوب کننده باید سوخت را کاهش دهند، اکسیژن را حذف کنند، گرما را حذف کنند یا مانع از واکنش زنجیره‌ای شوند. تا زمانی که گرما، سوخت و اکسیژن کافی وجود داشته باشد، آتش همچنان می‌سوزد. سیستم های اطفای حریق سقفی پودری یا آئروسل با حذف گرما کار می‌کنند:

          سیستم های آئروسل میکروذرات بزرگی را آزاد می کنند که شعله را احاطه کرده‌اند، در تماس، ذرات شعله را خنک می‌کنند و گرما را جذب می‌کنند تا آتش را خاموش کنند. همچنین سیستم  اطفای حریق پودری با ایجاد اختلال در یک واکنش زنجیره‌ای کار می‌کنند، به این ترتیب که ذرات پودری حاوی نیترات پتاسیم می‌توانند به عنوان اکسید کننده عمل کنند.

          این ذرات به رادیکال‌های آزاد متصل می‌شوند که احتراق آتش را حفظ می‌کنند تا مولکول‌ های محصول جانبی مانند هیدروکسید پتاسیم و آب تولید کنند. این امر فرآیند احتراق را تا زمان خاموش شدن آتش مختل می‌کند.

          لوله کشی پمپ آب اسپرینکلر

          سخن پایانی

          در سال‌های اخیر و با به خطر افتادن جان و مال افراد، قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای استفاده از سیستم اطفا حریق سقفی به وجود آمده است. به طور کلی سیستم‌های ایمنی و اعلام و اطفا حریق، جزو ضرورت در ساختمان‌ها و مراکز مختلف شده است.

          چه به دتکتورهای اعلام حریق، کپسول آتش نشانی، یا یک سیستم اطفا حریق سقفی خودکار در ملک تجاری خود نیاز داشته باشید، کیوپیکت می‌تواند به شما در پیدا کردن بهترین برند‌ها و تامین کننده ‌ها کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه می‌توانیم به ملک مسکونی یا تجاری شما کمک کنیم، از سایت ما دیدن کنید یا با ما تماس بگیرید.این سیستم ها 

          پست های اخیر
          پیشنهاد میکنم بخوانید
          دیدگاه
          دیدگاه
          دیدگاهتان را بنویسید

          نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

          اشترک گذاری