گالری

گالری

6 اردیبهشت 1403

07:46

mag.qpket logo
Search
Generic filters

6 اردیبهشت 1403

07:46

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
پوشش ضد حریق چیست و هر آنچه که باید درباره آن بدانید.

کابل ضد حریق و کاربرد انواع آن در صنعت

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

کابل ضد حریق چیست و تفاوت آن با سایر انواع کابل های ایمنی در برابر آتش چیست؟

آتش سوزی و خطرات ناشی از آن سال‌هاست که تهدیدگر جان و مال انسان ‌ها است. در طی سال ‌های گذشته تمهیداتی برای کاهش ضررهای مالی و جانی ناشی از آتش سوزی مثل استفاده از انواع سیستم اعلام حریق ایجاد شده است. یکی از ابتدایی ‌ترین آنها استفاده از کابل ضد حریق یا کابل مقاوم در برابر آتش است. همه ما می‌ دانیم که پس از بروز آتش سوزی، ثانیه ها تعیین کننده است. بنابراین جزئیات ایمنی مهم و تاثیر گذار می باشند. کابل ها و سیم ها جزو تجهیزاتی هستد که به وفور در تمام ساختمان ها، تاسیسات صنعتی، انبار و تقریبا هر جایی که نشانی از فعالیت باشد، وجود دارند. در بعضی مکان ها که ایمنی در آن الویت است و در صورت بروز آتش سوزی صدمات جبران ناپذیری وارد می شود، استفاده از کابل های ضد حریق جزو الزامات می باشد.

در تمامی زمینه‌ها پیشگیری بسیار کم هزینه‌تر از درمان است. البته که در حوزه صنعت آتش نشانی گاهی خسارات قابل اندازه گیری و جبران نیستند.  به همین دلیل بهترین تصمیم، استفاده از تجهیزات ایمنی می باشد که کابل ضد حریق جزو کم هزینه ‌ترین و مهم ترین تجهیزات است.

کابل مقاوم در برابر شعله

کابل ضد حریق چیست؟

تعریف کابل مقاوم در برابر حریق یا کابل ضد حریق کابلی است که در صورت وقوع آتش سوزی تا مدت معینی، بسته به جنس و کیفیت کابل به کار خود ادامه می دهد. این کابل معمولاً به عنوان کابل یکپارچگی مدار  شناخته می شود و دارای درجه آتش سوزی 2 ساعته است.

کابل ضد حریق در تاسیسات نقش مهمی دارد. قابل استفاده برای سیم کشی بین اجزای اطفا و اعلام حریق در زون های مختلف می باشد.

کابل ضد حریق یا کابل مقاوم در برابر حریق، مانع آتش سوزی نمی شود، اما در زمان حادثه عملکردش متوقف نمی شود و سیستم اطفا و اعلام حریق تا مدت معینی دچار اختلال نمی شود.

بررسی ها نشان می دهد که به طور کلی کابل های قابل استفاده در این صنعت به چندین دسته تقسیم می شوند. که در ادامه در مورد هر نوع توضیحات مختصری می دهیم تا شما بتوانید بسته به نیاز ، انتخاب درستی برای فضای تجهیز شده خود داشته باشید. مهم است که بدانید انتخاب تجهیزات مرتبط به آتش نشانی نیاز به دانش مهندسی دارد. ما در سایت کیوپیکت این امکان را برای شما فراهم کرده ایم تا بتوانید مشاوره فنی و مهندسی را به صورت اختصاصی برای پروژه های خود دریافت کنید.

انواع کابل ضد آتش

مقاوم در برابر حرارت: در دماهای بالا به طور معمول عمل می کند، اما ممکن است در صورت آتش سوزی به طور معمول عمل نکند.

مقاوم در برابر آتش:  می تواند به طور معمول در شرایط آتش سوزی عمل کند.

بازدارنده شعله: در شرایط آتش سوزی به طور معمول عمل نمی کند، اما به طور موثر از گسترش آتش جلوگیری می کند.

کابل های مقاوم در برابر حرارت

در اولین مدل، ما کابل های مقاوم در برابر حرارت داریم که کمی از بقیه متفاوت هستند و عملکرد خاصی دارند. یک سیم یا کابل مقاوم در برابر حرارت یا دمای بالا در صورت قرار گرفتن در معرض شعله و آب شدن، هیچ قولی برای عملکرد نخواهند داشت، اما بدون ذوب شدن در برابر دماهای بالاتر مقاومت می کند. سیم‌ها و کابل‌های اصلی، مانند انواعی که در سیم‌کشی خانه استفاده می‌شوند، معمولاً در دمای ۷۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد دوام می‌آورند.

کابل های مقاوم در برابر حریق

با حرکت از گرما به آتش، باید توجه داشته باشیم که این اصطلاحات قابل تعویض نیستند. پلاستیکی که در برابر حرارت مقاوم است ممکن است همچنان به راحتی بسوزد، در حالی که یک ماده بسیار مقاوم در برابر شعله ممکن است فقط در دماهای نسبتاً پایین زنده بماند. هنگام بررسی اینکه از کدام کابل یا سیم در شرایط آتش سوزی استفاده شود، دو سوال کلیدی وجود دارد. اگر با آتش تماس پیدا کند، آیا می سوزد؟ اگر چنین است، آیا اجازه گسترش بیشتر آتش را می دهد؟ کابل‌های مقاوم در برابر آتش می ‌توانند در شرایط آتش‌سوزی بدون به طور معمول به کار خود ادامه دهند. اما مانع گسترش آتش نمی شوند و ممکن است پس از گذشت زمان مشخصی خود کابل نیز دچار حریق شود.

کابل ضد حریق

مقاوم در برابر شعله

کابل مقاوم در برابر شعله یا تاخیر در شعله در حالی که یک به عنوان یک کابل اشتعال پذیر شناخته می شوند. این کابل ها به این موضوع اشاره دارند که پلاستیک در یک کابل چقدر راحت می تواند آتش بگیرد. اما آیا در هنگام آتش گرفتن می چکد و آیا این قطرات شعله ور هستند یا نه. یک ماده خوب و مقاوم در برابر شعله می‌تواند بدون آتش گرفتن در شعله بماند. اگر شدت شعله به اندازه ‌ای باشد که عایق یا غلاف آتش بگیرد، به محض اینکه منبع شعله خارج شود، خود خاموش می‌شود. مواد بازدارنده شعله را می توان هم در کابل های مقاوم در برابر آتش و هم در کابل های مقاوم در برابر شعله یافت.

تفاوت بین کابل ضد حریق و کابل مقاوم در برابر شعله چست؟

تفاوت های زیادی بین کابل ضد حریق و کابل های مقاوم در برابر شعله وجود دارد. به طور معمول، کابل های مقاوم در برابر شعله در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید مقاومت می کنند، در حالی که کابل های ضد حریق یکپارچگی مدار را حفظ می کنند و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می دهند. گاهی اوقات کابل ‌های درجه آتش ۱ ساعته یا ۲ ساعته نامیده می‌شوند. تفاوت بین این دو درجه بندی برای مدارهای حیاتی مورد نیاز برای الزامات ایمنی ضروری است.

البته کابل ضد حریق خود به 2 نوع مفتولی و افشان تقسیم بندی می شود که برای استفاده در محیط های داخلی از کابل های افشان و استفاده در مکان هایی که در معرض آسیب هستند، از کابل مفتولی که مقاومت بیشتری دارند، استفاده می شود.

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری