گالری

گالری

8 اردیبهشت 1403

06:44

mag.qpket logo
Search
Generic filters

8 اردیبهشت 1403

06:44

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کاربردهای درب ایمنی و انواع آن

کاربردهای درب ایمنی و انواع آن

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

یکی از ساده ترین روش ها برای افزایش امنیت و ایمنی ساختمان، استفاده از درب های ایمنی است. درب های امنیتی از شما در برابر عوامل و افراد خارجی که باعث از بین رفتن آرامش جسمی و روانی شما می شوند، محافظت می کند.

وجود چنین درب هایی در خانه، محل کار و …  به شما آرامش می دهد. درب های ایمنی از سوی دیگر باعث ذخیره انرژی می شوند و از هدر رفتن آن جلوگیری می کنند. این درب ها انواع مختلفی دارند که برای کاربری های متفاوتی گردیده اند.

انواع درب ایمنی بر اساس عواملی مانند اندازه، شکل و موارد استفاده در نحوه ساخت متفاوت هستند. جنس درب ها نیز به کاربری آنها وابسته است. اما معمولا درب های امنیتی از مواد فولادی یا آلومینیومی ساخته شده است. استفاده و نصب درب های امنیتی مزایای زیادی دارد که به طور کلی به آنها اشاره می کنیم.

 

مزایای نصب درب ایمنی

نصب درب امنیتی در خانه یا محل کار مزایای زیادی دارد. نصب درب محافظ ارزش خانه شما را افزایش می دهد. آرامش خاطر و احساس امنیت را برای شما و عزیزانتان فراهم می کند. نصب درب های ایمنی  آسان است و نیازی به نگهداری زیادی ندارد. درب های امنیتی چندین مزیت اضافی را برای صاحبان خانه فراهم می کنند. آنها عبارتند از:

 

      • محافظت در برابر مزاحمان

      • محافظت در برابر شرایط آب و هوایی سخت

      • افزایش سطح امنیت و ایمنی ساختمان شما

      • مقاوم در برابر آتش و کاهش خطرات احتمالی ناشی از آن

      • محافظت در برابر حشرات و سایر آفات

     

    انواع درب ایمنی

    درب ایمنی یک دسته بندی کلی است که خود به بخش های مختلفی تقسیم می شود. هر یک از این زیر شاخه ها مزیت ها و کاربری های مختلفی دارد که در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

     

    درب ضد حریق

    درب ضد حریق نوعی درب ایمنی است که به گونه ‌ای تولید گردیده است که در برابر آتش برای مدت طولانی بدون اینکه آتش به سمت دیگر درب حرکت کند یا منتقل شود، مقاومت کند. آنها معمولاً از یک درب اصلی چوبی جامد، همراه با اجزای متعدد دیگر (به عنوان مثال، لولاهای در) مخصوص این نوع درب، تولید گردیده اند. درب های ضد حریق اصولاً برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی، برای ایفای نقش سپر حرارتی و محافظت از خروجی های اضطراری و پناهگاه ها استفاده می شود.

    استفاده صحیح از درب های ضد حریق و همچنین مشخصاتی که باید بر اساس آنها ساخته شوند توسط انواع کدهای ایمنی، به ویژه قوانین محلی ساختمان و آتش نشانی کنترل می شود. استانداردهای جامعه بین المللی آتش نشانی (IFC) نیز شامل الزاماتی برای استفاده از درب ضد حریق هستند. این استانداردها معمولاً برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری مانند آپارتمان ‌ها و همچنین ساختمان ‌های غیرمسکونی محل کار مانند تأسیسات صنعتی اعمال می ‌شوند.

     

    استاندارد ساخت درب ضد حریق

    هر جز یک درب ضد حریق باید مطابق با استاندارد های مربوطه مطابقت نماید. این موضوع شامل لولاها و دستگیره، دستگاه بسته شدن در و هر پنجره ای است که در داخل درب استفاده می شود.

    درهای ضد حریق همچنین دارای مهر و موم هایی در اطراف لبه های خود هستند که هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد (بیش از 200 درجه سانتیگراد یا 392 درجه فارنهایت) منبسط می شوند تا کاملاً درب را ببندند. علاوه بر این، الواری که در در معرض آن قرار می گیرد، اغلب با یک شیشه مقاوم در برابر آتش یا روکش های دیگر پوشانده می شود.

    روش مناسب برای آزمایش و تأیید درب های ضد حریق توسط استانداردهای جامعه بین المللی ASTM E119 («روش های تست استاندارد برای آزمایش های آتش سوزی ساختمان و مصالح ساختمانی») و ANSI 263 تجویز شده است، که مستلزم آن است که درب قادر به مقاومت در برابر دمای خاص طی زمانی خاص باشد.

    منحنی برای یک دوره طولانی درب های ضد حریق برای مدت زمانی که می توانند در معرض گرمای آزمایشی مقاومت کنند، بر حسب دقیقه رتبه بندی می شوند. گواهی درب فقط در صورتی معتبر است که به درستی نصب و نگهداری گردیده باشد، که الزامات آن نیز توسط استانداردهای NFPA 80 اعلام شده است.

    درب ضد حریق

     

    درب ضد انفجار

    درب ضد انفجار در برابر موج انفجار مقاوم است و طراحی آن بر اساس زمان وقوع انفجار در خارج از ساختمان است، بنابراین باید از تاسیسات و افراد داخل ساختمان محافظت کند. مهندسین درب ضد انفجار را بر اساس فشارهای استاتیکی و دینامیکی طراحی کرده و استانداردهایی را در نظر می گیرند. این نوع درب ایمنی را می توان در اندازه های مختلف تولید کرد بنابراین هیچ محدودیتی در ساخت این درب ها وجود ندارد.

    نیروی محرکه این گونه درب ها توسط موتورهای هیدرولیک با بازوهای قوی نسبت به اندازه و وزن درب ها تامین می شود. درب ضد انفجار یک مورد مهم برای محدود کردن عواقب انفجار است. درب ضد انفجار می تواند بار بالای انفجار را تحمل کند. برای ساخت درب های ضد انفجار از شبکه های ذوزنقه ای تولیدی از ورق های فولادی 10 تا 20 میلی متری استفاده می شود. در وسط لایه ها از نوعی بتن ضد اشتعال استفاده گردیده است. این درب های ضد انفجار یک یا دو پنل دارند.

     

    روند تولید درب ضد انفجار 

    تولید و عملکرد درب ضد انفجار باید مقاومتی در برابر فشار دینامیکی و استاتیکی یا قطعات پرتابه را در حین و پس از انفجار ایجاد کند.

    ترکیب درب های ضد انفجار کشویی با درب های کشویی و هادی امکان پذیر است. به عنوان مثال، درب ضد انفجار را می توان با عایق صوتی و برخی ویژگی های ضد اشتعال تولید کرد.

    این درب در برابر فشار استاتیکی 85 تا 180 کیلو پاسکال موج انفجار و فشار دینامیکی ناشی از مکش انفجار تا 150 کیلو پاسکال مقاوم است. درب ضد انفجار به قفل اضطراری و دستگیره خروج اضطراری مجهز گردیده است. البنه تدابیر امنیتی دیگری نیز در این درب ها وجود دارد که در این مقال نمی گنجد.

    اگر می خواهید درباره مناطقی که نیاز به تجهیزات ضد انفجار دارند بیشتر بدانید، اینجا را بخوانید.

    درب ضد انفجار

     

    درب ضد گلوله

    در و پنجره ها یکی از آسیب پذیرترین بخش های ساختمان از نظر امنیت هستند. به همین دلیل است که برای محافظت بیشتر در برابر سرقت و حملات مسلحانه باید از درب ضد گلوله استفاده کنیم. هیچ چیز مانند درب 100 درصد ضد گلوله نیست!

    هنگامی که شرکت های درب ضد گلوله محصولات خود را تبلیغ می کنند، چیزی که باید بگویند درب های ضد گلوله است. دلیل این امر این است که هرچقدر هم که یک درب امنیتی قوی باشد، باز هم می توان با نوعی یا مقداری گلوله به آن نفوذ کرد. تمامی درها و پنجره های ضد گلوله قابل نفوذ هستند. تنها چیزی که نیاز دارید تعداد زیادی گلوله و زمان است. همچنین اندازه و شکل (و انتهای نوک تیز) گلوله فاکتورهایی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

    به همین دلیل است که نام صحیح باید درب ایمنی مقاوم در برابر گلوله قید شود. به طور کلی، در صنعت امنیت، استاندارد تایید گردیده برای درب و پنجره مقاوم در برابر گلوله دارای امتیاز UL 752 است. طبق پروتکل های تعیینی، رتبه بندی از سطح 1 تا سطح 10 متغیر است.

    با افزایش درجه ضد گلوله، مقاومت درب نیز افزایش می یابد. البته که بر روی قیمت نیز تاثیر گذار است. سطوح بالاتر (از 5 و بالاتر) سطوح بالاتر مقاومت بالستیک را نشان می دهد. از آنجایی که 10 سطح رتبه بندی UL 752 (از 1 تا 10) وجود دارد، هر سطح دارای ویژگی ها، نقاط قوت و قابلیت اطمینان متفاوتی است.

    درجه بندی درب و پنجره ضد گلوله را موارد زیر تعیین می کند:

        • درب ضد گلوله در برابر تیر اندازی چه نوع سلاحی می تواند مقاومت کند

        • ماده ای که در با آن تولید گردیده است، چه کالیبر، وزن یا نوع گلوله هایی را می تواند تحمل کند.

        • چند شلیک لازم است تا به درب ضد گلوله نفوذ کرد

      درب ضد اشعه

      درب ضد اشعه، محافظت صحیحی را بین اتاق اشعه ایکس یا اتاق تشعشع و سایر مناطق اطراف ایجاد می کنند. این درب های سربی دار متافلکس به طور ویژه برای بخش پزشکی مانند بخش رادیولوژی توسعه یافته اند. علاوه بر این، درب های ایکس ری در نسخه های مختلف موجود هستند. درها با 1 تا حداکثر 3 میلی متر معادل سرب منبت کاری می شوند تا تشعشعات به بیرون از اتاق نرسد.

      هنگامی که بدن انسان در معرض پرتوهای متشعشع قرار می گیرد، عملکردهای روزمره بدن را تغییر می دهد. این اشعه ها تقریباً به هر قسمت از بدن ما آسیب می زند، از جمله مغز، مو، تیروئید، سیستم خون، قلب، دستگاه تناسلی و بسیاری موارد دیگر. در بیمارستان‌ها، اتاق‌هایی مانند اتاق‌های رادیوتراپی و اتاق‌های اشعه ایکس وجود دارد که پرتوهای ساطع می‌کنند که هم برای کارکنان بیمارستان و هم بیماران مضر است. با استفاده از درب ضد اشعه در برابر تاثیر اشعه محافظت می شود.

      نحوه ساخت درب ضد اشعه

      این نوع درب ایمنی با محافظ سربی طراحی گردیده اند. درب به طور ویژه برای سالن های عمل با تجهیزات اشعه ایکس، آزمایشگاه های هسته ای و همچنین اتاق هایی با نیازهای محافظ تشعشع تولید گردیده است. همچنین می تواند تا 75 Pa فشار بیش از حد را تحمل کند تا حدی که هرگونه تلفات نشتی به دلیل مهر و موم هرماتیک قابل اندازه گیری نباشد.

      بسیار مهم است که بدانیم تابش در یک اتاق خاص چقدر قوی است. این بر تعداد میلی متر سرب مورد استفاده در درب ضد اشعه تأثیر می گذارد. هر چه فرد از منبع دورتر باشد، تابش ضعیف تر است. علاوه بر این، یک تشعشع قوی همچنین باعث ایجاد مقدار بیشتری از تشعشعات پراکنده می شود. این تشعشع پراکنده، یا تشعشعی که منعکس می‌شود، تابشی است که در خارج از فضایی که در برابر تشعشع قرار دارد، در صورت عدم استفاده از درب‌های سربی مقاوم در برابر تشعشع می‌آید.

      مقدار کمی از اشعه اولیه که به خوبی استفاده می شود، در واقع توسط بیمار جذب می شود. از طرف دیگر، پرتوهای پراکنده مفید نیستند و بنابراین برای ایمنی کارکنان بیمارستان، رهگذران و سایر بیماران مهم است که آنها در تماس غیر ضروری با اشعه ایکس قرار نگیرند. درب های مقاوم در برابر اشعه راه حل مناسبی برای این کار هستند.

       

      درب ضد اشعه

      درب هوابند

      یک درب ایمنی کاملاً ضد هوا برای مناطق دارای تهویه مطبوع مانند اتاق عمل، فضای یخچال صنعتی و فریزر ایده آل است. به این ترتیب، درب هوابند به طور بهینه جریان هوا را کنترل می کند و به شیوه ای کم مصرف کار می کند.

      هر درب به گونه ای سفارشی طراحی می شود که مطابق با دهانه های ساختاری موجود باشد. آنها بر روی یک سیستم CAD/CAM طراحی گردیده اند و با تجهیزات پانچ و پرس CNC تولید می شوند تا کیفیت و عمر طولانی محصول را تضمین کنند، بنابراین می توانید برای ایمن سازی محل خود به آن اعتماد کنید.

      ویژگی های درب هوابند

      درب های هوابند عایق حرارتی مطلوبی هستند. از آنجایی که درب ها هوابند هستند، نشتی قابل اندازه گیری ندارند و اتاق در دمای مناسب با حداقل مصرف انرژی باقی می ماند. درهای صاف و بدون درز را می توان به راحتی تمیز کرد. تا حدودی به همین دلیل، درب های هرمتیک برای اتاق هایی با نیازهای بهداشتی بالا بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، مهر و موم درب هوابند تضمین می کند که آب تمیز کننده به اتاق های دیگر نریزد. از ویژگی های درب های هوابند می توان به کاهش نویز استاندارند تا 28 دسی بل نام برد. همچنین این درب ها در انواع خودکار و دستی موجود است و می توان آن را به صورت کشویی یا لولایی سفارش داد.

      درب ضد سرقت

      یک درب ضد سرقت برای کمک به جلوگیری از ورود غیرمجاز تعبیه می شود. همچنین سطح حفاظتی بسیار بالاتری نسبت به یک درب معمولی ارائه دهد. درب های امنیتی معمولاً در دو نوع اصلی وجود دارند. یک نوع درب فولادی روباز است که ظاهری شبیه آهن فرفورژه دارد و دارای صفحه پشتی شیشه ای است.

      نوع دوم شبیه یک درب معمولی چوبی یا فایبرگلاس است. اما در واقع از فولاد با اتصالات جانبی محکم تولید گردیده است. یک درب ضد سرقت را می توان برای سطح ایمنی بیشتر استفاده کرد. یک درب امنیتی می تواند فقط در خروجی های اصلی استفاده نشود. به عنوان مثال، می توان از آنها برای محافظت از اتاق های وحشت، مسیرهای فرار، زیرزمین ها یا طاق ها استفاده کرد.

      جدا از موادی که برای ساخت درب های امنیتی استفاده می شود، دستگاه های زیادی را می توان نصب کرد که به سطح ایمنی آن می افزاید. این موارد شامل پیچ ها، میله ها، آلارم ها و زنجیر درب باشند. در یک درب با امنیت بالا، لولاها معمولاً از دید پنهان هستند، که می تواند ورود به داخل را بسیار دشوارتر کند. یک صفحه ضربه ای با امنیت بالا نیز ممکن است لحاظ شود، زیرا صفحه ضربه معمولا ضعیف ترین قسمت یک سیستم درب است.

       

      پست های اخیر
      پیشنهاد میکنم بخوانید
      دیدگاه
      دیدگاه
      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      اشترک گذاری