گالری

گالری

5 اردیبهشت 1403

08:04

mag.qpket logo
Search
Generic filters

5 اردیبهشت 1403

08:04

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
تجهیزات حفاظت فردی

تجهیزات حفاظت فردی PPE چیست؟

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

تجهیزات حفاظت فردی (PPE) مانند یک خط دفاعی حیاتی در محافظت از افراد در برابر انبوهی از خطرات شغلی و خطرات زیست محیطی است. چه در یک پروژه ساخت‌وساز، یک بخش بیمارستان، یا در میان صدای آرام آزمایشگاه، PPE به عنوان یک سپر عمل می‌کند و از کارگران و افراد در برابر آسیب‌های احتمالی و قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک محافظت می‌کند.

PPE مخفف چیست

حتما با عبارت PPE روبرو شده اید و از خود پرسیدید چه معنایی دارد؟ (Personal Protective Equipment) به معنای تجهیزات حفاظت فردی که مخفف PPE یا همان وسایل حفاظت فردی جهت افزایش ایمنی کارگران هنگام فعالیت های پرخطر و پر ریسک است. تجهیزات حفاظت فردی که معمولاً به عنوان “PPE” نامیده می شود، تجهیزاتی هستند که برای به حداقل رساندن خطراتی که باعث صدمات و بیماری های جدی در محل کار می شوند استفاده می شود.
این آسیب ها و صدمات ها ممکن است در اثر تماس با مواد شیمیایی خطرناک، دستگاه رادیولوژیکی، خطرات فیزیکی، الکتریکی یا سایر خطرات محل کار ایجاد شود. تجهیزات حفاظت فردی ممکن است شامل اقلامی مانند دستکش، عینک و کفش ایمنی، گوش گیر یا کلاهک، کلاه ایمنی، ماسک تنفسی، یا روپوش، جلیقه و کت و شلوار تمام بدن باشد.

پس باید بدانیم که تجهیزات حفاظت فردی، کلیه ابزارها و وسایلی هستند که در حین درگیری با مشاغل پرخطر از افراد در برابر هر گونه آسیب‌ محافظت کرده و منجر به کاهش صدمات در کارکنان می‌شود.

چرا به تجهیزات حفاظت فردی احتیاج داریم و این احتیاج از چه زمانی شناخته شده است؟

 

پیشرفت و رشد علم و وقوع انقلاب صنعتی منجر به پیچیده‌تر شدن صنایع و افزایش خطرات و حوادث در حین کار شد. این موضوع جوامع بشری را به استفاده از وسایلی برای افزایش ایمنی ترغیب کرد. امروزه نیز این نیاز به قوت خود باقی و چه بسا استفاده از تجهیزات حفاظت فردی بیش از پیش ضروری است.

تجهیزات حفاظت فردی ppe چیست ؟
پیشرفت و رشد علم و وقوع انقلاب صنعتی منجر به پیچیده‌تر شدن صنایع و افزایش خطرات و حوادث در حین کار شد که نیاز به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را ضروری می سازد.

ابزارها و وسایل حفاظت فردی شامل موارد بسیاری است که بدون استفاده از آن‌ها نمی‌توان در صنایع پر خطر مشغول به کار شد. ما در این مقاله سعی داریم به صورت مختصر به معرفی تجهیزات حفاظت فردی و موارد استفاده از آنها بپردازیم.

پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تجهیزات حفاظت فردی PPE هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

انواع تجهیزات حفاظت فردی ppe چیست ؟

همانطور که گفته‌شد تجهیزات حفاظت فردی یا Personal protective equipment به طور مخفف PPE بعنوان یکی از خطوط دفاعی مهم حفاظت از افراد در مقابل خطرات ناشی از کار به خصوص در محیط‌های کاری پرخطر به حساب می‌آید.

نکته‌ی حائز اهمیت درمورد تجهیزات حفاظت فردی،محافظت شدن بیشتر بخش‌های بدن در هنگام انجام وظایف خاص و پرخطر است و به همین دلیل مجموعه‌ی وسیعی از لباس‌ها و تجهیزات حفاظتی در بازار موجود است.

انواع لباس‌های محافظ در برابر انواع خطرها چون آتش، مواد آسیب‌زا و غیره، دستکش‌، کفش، ماسک، عینک‌، گوشی، دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات کار در ارتفاع از جمله تجهیزات ایمنی هستند که در انواع متفاوت و توسط برندهای مختلف طراحی و ساخته شده‌اند.

لباس ایمنی

لباس ایمنی براساس موارد استفاده و ایمنی مورد نیاز انواع متعددی از ‌جمله لباس مقاوم در برابر حریق، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و عایق الکتریکی را شامل می‌شود. نکته‌ی مهم در تمامی این لباس‌ها وزن مناسب لباس و راحتی حرکت فرد به هنگام پوشیدن آن است تا مانع انجام عملیات و کارهای مورد نیاز نشود.   

دستکش ایمنی

دستکش‌ های ایمنی براساس کاربرد مورد نظر دارای ویژگی‌های خاصی هستند و انواعی چون دستکش مقاوم در برابر حریق، مقاوم در برابر مواد شیمایی، عایق الکتریکی، ضد برش و غیره را در اندازه‌های بلند و کوتاه شامل می‌شود.

عینک ایمنی

سر و کار داشتن با حریق، جوشکاری، برش، انواع مواد شیمیایی و… می‌تواند صدمات زیادی را به چشمان فرد وارد کند. قرنیه، عدسی و شبکیه از جمله قسمت‌های مهمی هستند که در صورت وارد شدن هر گونه آسیبی، چشم شما را دچار مشکل جدی می‌کند. به همین دلیل عینک ایمنی از ملزومات مهم تجهیزات حفاظت فردی PPE است که نمی‌توان از ضرورت استفاده از آن غافل شد.

انواع تجهیزات حفاظت فردی ppe برای محافظت صورت چیست ؟

در هنگام کار با تجهیزات برش، جوشکاری، آتش نشانی و کار با مواد مذاب، آتش و مواد سمی و خورنده، صورت افراد باید از بریدگی سوختگی یا آسیب دیدگی در اثر اسیدها محافظت شود. تجهیزات حفاظتی مورد نیاز برای چنین هدفی پوشش‌های صورت هستند که بر اساس نوع نیاز در انواع و طرح‌های متفاوتی طراحی و ساخته شده‌اند.

تجهیزات حفاظت فردی چشم

هنگامی که مواد شیمیایی علی الخصوص سمی و خورنده یا گرد و غبارهای آسیب‌زا بخشی جدا نشدنی از فضای کار هستند، در کنار استفاده از لباس، عینک و محافظ صورت معمولا فضایی جدا از محیط کاری تعبیه می‌شود که در آن برای شست و شوی چشم‌ها، سر و بدن، دوش و چشم شوی اضطراری قرار دارد. این تجهیزات بعد از اتمام کار یا درصورت وقوع حادثه و تماس مواد آسیب‌زا با افراد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: هارنس چیست؟

گوشی‌ های ایمنی

گاهی شغل افراد به صورتی است که ساعت‌ها در محیطی پر سر و صدا فعالیت می‌کنند و این می‌تواند صدمات بسیاری را به گوش و شنوایی آن‌ها وارد کند. شغل‌هایی مانند نجاری، پروژه‌های عمرانی، جوشکاری و تراشکاری از جمله فعالیت‌هایی هستند که افراد در معرض صداهای زیادی قرار می‌گیرند و نیاز جدی به گوشی ایمنی دارند. این گوشی‌ها دارای انواع مختلفی است که کاربری منحصر به فردی دارند:

  • ایرپلاگ
  • نیمه ایرپلاگ
  • ایرماف
  • روکلاهی
  • روی سر

کلاه ایمنی 

کلاه‌ های ایمنی برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه آسیبی به سر انسان در تمامی فعالیت‌های پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس و طراحی این کلاه ‌ها باید به گونه‌ای باشد که باعث ایجاد مشکل چه از نظر وزن و چه از نظر حرکتی برای افراد نشود.

ماسک و دستگاه تنفسی

در مشاغلی که با دود غلیظ، هوای آلوده‌ی سمی و شیمیایی، غبارات و گرد و خاک غلیظ و گازهای شیمیایی سر و کار دارند ماسک‌ ها و دستگاه های تنفسی می‌توانند بهترین محافظ برای ریه‌های افراد باشند که براساس نیاز انتخاب خواهند شد. ماسک ‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و به صورت کامل یا نیمه صورت را می‌پوشانند. این تجهیزات در دو نوع ماسک فیلتردار و ماسک تنفسی که به همراه دستگاه تنفسی عرضه می‌شود طراحی و ساخته شده‌اند.

کفش های ایمنی

در مشاغلی که با تجهیزات سنگین، مواد شیمیایی، مواد مذاب، دستگاه‌های برش و به طور کلی شرایط آسیب‌زا برای پاها درگیر هستند، استفاده از کفش‌ های ایمنی بسیار ضروری است. چنین کفشی باید بر اساس آخرین تکنولوژی‌ها و استانداردهای موجود ساخته شده باشد، به صورت کامل پای فرد را در بر بگیرد و از هر گونه آسیبی جلوگیری کند.

انواع تجهیزات حفاظت فردی ppe کار در ارتفاع چیست ؟

این تجهیزات برای مشاغلی ضروری است که افراد در آن مجبور به کار کردن در ارتفاع بیشتر از 2 متر هستند. به تناسب میزان ارتفاع از تجهیزات مناسبی برای حفظ ایمنی افراد استفاده می‌شود. از جمله وسایلی که به عنوان تجهیزات حفاظت فردی PPE برای کار کردن در ارتفاع استفاده می‌شود، عبارت است از:

  • کمربند و هارنس ایمنی
  • کلاه مخصوص کار در ارتفاع
  • طناب دینامیک
  • کارابین
  • پابند بالارونده
  • تسمه تکیه‌ گاهی
  • و …

قیمت تجهیزات ایمنی آتش نشانی

فناوری به کار رفته در طراحی و ساخت این تجهیزات، نوع آنها، برند سازنده و نوسانات بازار تمامی عواملی هستند که نقش مهمی در تعیین قیمت این تجهیزات دارند. اما چگونه می‌توانید این وسایل را با مناسب‎ترین قیمت‌ها خریداری کنید؟

حرف آخر تجهیزات حفاظت فردی

در این مطلب به اینکه ppe چیست و انواع آن پرداختیم. اگر در پی تهیه انواع تجهیزات حفاظت فردی و صنعتی هستید، سامانه تخصصی کیوپیکت به عنوان یک مرجع کامل شما را به تامین‌کنندگان اصلی متصل می‌کند. به این معنا که شما می‌توانید تمامی تجهیزات حفاظتی مورد نیاز خود را در سامانه ما جستجو کرده و بعد از آشنایی با آنها و انتخاب تجهیز مورد نظر خود اقدام به ثبت استعلام بفرمایید تا طی مدت کمتر از 24 ساعت قیمت‌های رقابتی از جانب تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برای شما ارسال شود.

پس اگر به دنبال خرید تجهیزات حفاظت فردی PPE با قیمتی مقرون به صرفه هستید، می‌توانید از طریق سامانه‌ی ما قیمت‌ها را مقایسه کرده و بهینه‌ترین شرایط را انتخاب نمایید.

تا به اینجا برخی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی و حفاظت معرفی شدند، در مقالات آتی به تمامی انواع این تجهیزات به تفصیل خواهیم پرداخت.

لطفا نظرات خود را در مورد این مطلب با ما درمیان بگذارید.

منابع:

honeywell.com

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
12 پاسخ
    1. طبق آیین نامه تجهیزات حفاظت فردی استفاده از این تجهیزات اجباری است و کارفرما مکلف این تجهیزات را برای کارگران تامین کند.

    1. بله لنیارد یکی از تجهیزات حفاظت فردی است که به هارنس ایمنی وصل می شود یا فرد را به یک نقطه لنگر متصل می کند یا به طناب نجات وصل می شود.

    1. بستگی به نوع فعالیت دارد در شرایطی که نیاز داشته باشید تجهیزات کوچک به خود آویزان کنید کارابین و هارنسی نیاز است که دارای کمربند باشد و دارای غلابی برای آویزان کردن. اگر شرایط کار جوری است که از نردبان بالا می روید نیاز به لنیارد دو سر داریدو این نوع لنیارد از یک سر به حلقه D هارنس ایمنی متصل می شود و دو سر دیگر به نقطه لنگر که برای جابجایی آن را باز می کنید و به نقطه لنگر بالاتر یا پایین تر قفل می کنید. در صورتی که برای کار طولانی مدت در ارتفاع هستید هارنس ایمنی باید قسمت های ران پا و دور کمر را پوشش دهد تا شخص دیرتر احساس خستگی کند. توجه داشته باشید که در تمام موارئ کار در ارتفاع هارنس ایمنی باید داشته باشید. و انتخاب کفش ایمنی و دستکش هم بسیار حایز اهمیت است زیرا باید در کنار ایمنی بودن انجام کار با آن آسان باشد.

    1. PPE مخفف عبارت personal protective equipment به معنای تجهیزات حفاظت فردی است. این تجهیزات برای افرادی که در محیط های بالقوه خطرناک یا آب و هوای سخت کاربرد دارد و صرفا برای کار در ارتفاع نمی باشد.

    1. با سلام
      تجهیزات ppe شامل موارد بسیار زیادی می‌شود که بسته به اینکه در چه محلی در حال فعالیت هستید هر کدام می‌تواند ضرروی باشد.
      اما به طور کلی شاید بتوان گفت که ماسک ها و دستکش ها به دلیل طیف استفاده بالا از آنها مهم ترین ابزار های ppe هستند.

      1. EN 136:2000:مربوط به ماسک‌های صورتی برای حفاظت تنفسی.
        EN 149:2001+A1:2009:استاندارد مربوط به ماسک‌های نیمه صورتی با فیلتر برای محافظت در برابر ذرات.
        EN 166:2001 : برای عینک و تجهیزات حفاظت چشم.
        EN 388:2016: در مورد دستکش‌های حفاظتی در برابر خطرات مکانیکی.
        EN 381: برای لباس‌های حفاظتی مخصوص کاربران چمن‌زن و ابزارهای مرتبط.
        EN 397:2012: در مورد کلاه‌های ایمنی صنعتی.
        EN 1149 : برای لباس‌های حفاظتی با ویژگی‌های الکترواستاتیک.
        EN ISO 20345:2011: برای کفش‌های حفاظتی.
        ISO 9001:2015: مرتبط با سیستم‌های مدیریت کیفیت محصولات PPE.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری