گالری

گالری

31 فروردین 1403

16:26

mag.qpket logo
Search
Generic filters

31 فروردین 1403

16:26

Search
Generic filters
دسته بندی مطالب
پست های اخیر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
دتکتور دودی

دتکتور دود چه تفاوتی با سیستم اعلام حریق دارد؟

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

وقتی از مقایسه‌ی دتکتور دود و سیستم اعلام حریق صحبت می‌شود، اطلاع از این نکته که چرا همیشه نمی‌توان از این دو ابزار به عنوان جایگزین دیگری استفاده کرد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وقتی از مقایسه‌ی دتکتور دودی و سیستم اعلام حریق صحبت می‌شود، اطلاع از این نکته که چرا همیشه نمی‌توان از این دو ابزار به عنوان جایگزین دیگری استفاده کرد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

هنگام صحبت از تهیه‌ی سیستم اعلام حریق خانگی، هیچ بعید نیست که به اشتباه دتکتور دود را به جای سیستم اعلام حریق به کار ببریم. و به تفاوت‌های موجود بین این دو وسیله‌ی پرطرفدار در حوزه‌ی تجهیزات حفاظتی و ایمنی، بی‌توجه باشیم.

متأسفانه، حریق و آتش‌سوزی، هر روز ممکن است در هر مکانی رخ بدهد. وقوع این حادثه‌ی ناگوار نیز حتما مستلزم حضور افراد در محل مورد نظر نیست. پس ضرورت دارد که تفاوت‌های موجود میان تجهیزات مختلف ایمنی را به درستی درک کنیم. و از به کار بردن هر کدام از این تجهیزات در محل نادرست، اجتناب کنیم.

دتکتور دود و سیستم اعلام حریق به چه کاری می‌آیند؟

فردی در حال نصب دتکتور دود

 

این وسیله، با هدف تشخیص انتشار دود در محل نصب، ابداع شده است.

همانطور که از نام دتکتور دودی مشخص است، این وسیله، با هدف تشخیص انتشار دود در محل نصب، ابداع شده است. پس طبیعی است که هر زمان احتراقی مدیریت نشده در محل پیرامونی دستگاه دتکتور، شکل بگیرد، دتکتورهای دودی فعال شوند. حال فرقی نمی‌کند، حریق از سوختن روغن بر روی شعله‌های گاز ایجاد شده باشد یا اینکه ته سیگار یک فرد بی‌احتیاط، آتش را به دامان پرده‌های سالن پذیرایی انداخته باشد.

فعال شدن دتکتور دود به این معناست که این وسیله، پیام هشداری را برای سیستم اعلام حریق ارسال می‌کند. تا این دستگاه با پخش بوق اخطار یا صدای آژیر خطر، به ساکنان اطلاع دهد. هر چه سریع‌تر محل مورد نظر را تخلیه و ترک کنند. و یا اینکه اگر آموزش‌های لازم را دیده‌اند، در همان لحظات آغازین احتراق، آن را با کمک خاموش‌کننده‌ی آتش‌نشانی مهار کنند.

آژیر هشدار چگونه فعال می‌شود؟

آژیر هشدار

 

با پخش آژیر هشدار، آژیری رسا در ساختمان طنین‌انداز می‌شود.

پخش آژیر هشدار ممکن است یا مستقیما توسط خود دتکتور دودی فعال شود. یا اینکه وابسته به فعالیت سیستم اعلام حریقی باشد. که پیام هشدار را از دتکتور دودی دریافت کرده است. به‌ هر حال در هر دو صورت، آژیری رسا در ساختمان طنین‌انداز خواهد شد. و چراغ خطری نیز برای آن دسته از افرادی که ممکن است، مشکل شنوایی داشته باشند، در محل روشن و خاموش خواهد شد.

با این توضیحات مشخص می‌شود که ایجاد سر و صدا وظیفه‌ی آژیر اعلام حریق است. و دتکتور دود وظیفه‌ی تشخیص را در صورت بروز آتش‌سوزی بر عهده خواهد داشت و متناسب با نوع دتکتور مورد استفاده، ممکن است پس از تشخیص دود، هشدار صوتی نیز پخش کند. یا اینکه از این قابلیت محروم باشد.

ذکر یک نکته کاربردی نیز در این میان خالی از فایده نیست. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که آژیر اعلام حریق بدون بروز هیچگونه حریق یا انتشار دودی، شروع به کار می‌کند. به احتمال بسیار زیاد در این شرایط، باتری دستگاه رو به اتمام است. و تجهیزات مرتبط نیازمند تست و بازرسی فوری کارشناسان متخصص است.

دتکتور دودی و آژیر اعلام حریق برای کدام مکان‌ها مناسب‌اند؟

آشکارساز دودی

 

عموما در واحدهای کوچک آپارتمانی از دتکتورهای دودی استفاده می‌شود.

عموما در واحدهای کوچک آپارتمانی از دتکتورهای دودی استفاده می‌شود. اما سیستم‌های اعلام حریق برای مجتمع‌های چند واحدی استفاده می‌شود. متخصصان پیشنهاد می‌کنند تا برای ویلاهای لوکس که مساحت بالایی دارند نیز از سیستم‌های اعلام حریق استفاده شود. تا در صورت بروز حریق در یکی از نقاط ساختمان، ساکنانی که در قسمت‌های دیگر قرار دارند نیز به سرعت از حریق پیش آمده اطلاع پیدا کنند.

آمارها نشان می‌دهند که متأسفانه حدود دو سوم فوتی‌های ناشی از بروز حریق خانگی یا به این علت رخ می‌دهند که اصلا سیستم اعلام حریق در ساختمان نصب نیست. و یا اینکه سیستم حریق خانگی به درستی کار نمی‌کند. هنگام تهیه‌ی سیستم اعلام حریق خانگی باید حتما توجه داشت که تمام اتاق‌های ساختمان به صورت مجزا به دتکتور دود مجهز باشند.

مزایای استفاده از سیستم‌های اعلام حریق در مقایسه با دتکتورهای دودی؛

فردی در حال بررسی سیستم اعلام حریق

 

باید توجه داشته باشیم که سیستم اعلام حریق کارهای بیشتری از کشیدن صرف آژیر خطر انجام می‌دهد.

عموما افرادی که از سیستم‌های اعلام حریق استفاده می‌کنند، در مقایسه با اشخاصی که تنها به استفاده از دتکتور دود اکتفا می‌کنند، گزینه‌ها و قابلیت‌های بیشتری در اختیار خواهند داشت. پس باید توجه داشته باشیم که سیستم اعلام حریق خیلی کارهای بیشتری از کشیدن صرف آژیر خطر انجام می‌دهد. به همین دلیل افرادی که تصمیم می‌گیرند تا برای مراقبت از خانه و عزیزانشان از سیستم‎ اعلام حریق مناسب استفاده کنند از مزایای زیر نیز بهره‌مند خواهند شد:

  • برخورداری از اسپرینکلرهایی که در صورت بروز آتش‌سوزی، به سرعت آن را خاموش می‌کنند.
  • سیستم هشداری که در صورت بروز حریق، نیروهای امدادی و آتش‌نشانی را مطلع خواهد کرد.
  • تجهیزات ویژه برای درخواست کمک، در صورتی که ساکنان محل، سالخورده باشند یا از ناتوانی‌های جسمی رنج ببرند.
  • سیستم هشدار تصویری برای افراد ناشنوا.

چطور از عملکرد صحیح سیستم اعلام حریق خانگی مطمئن شویم؟

تست آشکارساز

 

تست و بازرسی سیستم اعلام حریق توسط کارشناسان متخصص، این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که در ماه‌های پیش‌رو سیستم اعلام حریق خانگی بدون مشکل به کار ادامه خواهد داد.

به منظور دستیابی به عملکرد صحیح، لازم است که سیستم اعلام حریق‌هایی که 10 سال از نصب و راه‌اندازی آن‎ها گذشته است، به طور دقیق بررسی شوند. تست و بازرسی سیستم اعلام حریق توسط کارشناسان متخصص، نه تنها کاربر را از سلامت تجهیزات مورد استفاده مطمئن می‌کند، بلکه این اطمینان خاطر را نیز ایجاد می‌کند که در ماه‌های پیش‌رو سیستم اعلام حریق خانگی بدون مشکل به کار ادامه خواهد داد.

با تمام این توضیحات باید به این نکته‌ی مهم توجه داشت که سیستم و تجهیزات ایمنی مناسب، بستگی به مساحت خانه و تعداد افرادی دارد که در خانه‌ی مورد نظر سکونت دارند. تماس با شرکت‌های ارئه دهنده‌ی خدمات در زمینه‌ی تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی، یکی از بهترین راه‌هایی است که شما را در زمینه‌ی انتخاب بهترین تجهیزات برای استفاده در محل سکونتتان یاری می‌کند.

دتکتور دود مورد نیاز را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه‌ دتکتور دودی میتوان از سایت کیوپیکت راهنمایی گرفت.

 

مشاوره با متخصصان این حوزه، به شما کمک می‌کند تا تجهیزات بهتری را تهیه کنید.

در صورت آشنایی با برندهای مختلف تولیدکننده‌ی دتکتورهای دودی و برای استعلام قیمت برند دستگاه مورد نظر خود، مدل دستگاه را در سامانه‌ی کیوپیکت جست‌وجو کنید. و با مطالعه‌ی مشاوره‌های فنی موجود برای هر کدام از تجهیزات، آگاهانه برای خرید مناسب‌ترین تجیهزات جهت استفاده در مکان مد نظر خود تصمیم بگیرید.

سامانه‌ی کیوپیکت به شما کمک می‌کند تا در فضایی رقابتی، با کیفیت‌ترین محصول را با مناسب‌ترین قیمت از تولید کننده یا تأمین کننده‌ی اصلی آن خریداری کنید.

منبع:

  brinkshome.com 

پست های اخیر
پیشنهاد میکنم بخوانید
دیدگاه
دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشترک گذاری